Wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci, z którymi mierzymy się w pracy szkolnej – behawioralna skrzynka z narzędziami
Szkolenie prowadzi:
mgr Marta Jerzak
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (certyfikat nr 346), trener programu przeciwdziałania agresji. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej (Instytut Badań Edukacyjnych), a także diagnozy klinicznej dziecka i jego rodziny (Uniwersytet Warszawski). W 2016 roku ukończyła szkolenie uprawniające do prowadzenia terapii metodą Instrumental Enrichment. Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Prowadzi spotkania superwizyjne, a także Warsztaty dla Dobrych Rodziców/Nauczycieli – jak radzić sobie na co dzień z trudnymi zachowaniami. Jest autorką i współautorką wielu publikacji z zakresu psychologii dzieci i młodzieży.
Charakter i zakres szkolenia
Celem pierwszej części szkolenia jest zapoznanie uczestników z behawioralnymi technikami radzenia sobie z niepożądanymi zachowaniami przejawianymi przez dzieci. Udział w warsztacie pokaże jak w odmienny sposób postępować z dziećmi zastępując dotychczas stosowane metody wychowawcze uczeniem zachowań prospołecznych.
Metody i techniki zaprezentowane podczas szkolenia będą przydatne zarówno podczas pracy indywidualnej, jak i grupowej z dziećmi.
W czasie drugiej części szkolenia celem jest zapoznanie uczestników z wybranymi zaburzeniami psychicznymi występującymi u dzieci i młodzieży. W trakcie warsztatu omówione zostaną charakterystyczne objawy i trudności, jakie mogą występować u uczniów w trakcie edukacji szkolnej. Podczas szkolenia uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi założeniami pracy poznawczo-behawioralnej, a także strategiami postępowania, które z powodzeniem mogą być wykorzystane przez nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z dzieckiem.
Forma zajęć
Szkolenie ma charakter wykładowo-warsztatowy, prezentowane treści na bieżąco będą ćwiczone przez uczestników, szkolenie wymaga od uczestników dużej aktywności.
Program szkolenia
WARSZTAT I- Wprowadzenie do terapii behawioralnej.
- ADHD – wykład w pigułce.
- „Okulary na ADHD”, czyli możliwości wsparcia dziecka w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi.
- ADHD a zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania – różnicowanie objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej od niepożądanych zachowań.
- Behawioralna analiza zachowania, czyli czemu niepożądane zachowanie ciągle się powtarza.
- Pochwała terapeutyczna.
- Skuteczne wydawanie poleceń.
- System żetonowy.
- System: Przywilej – Zasada – Konsekwencja.
- Umowa z dzieckiem.
- Praca ze złością /procedura, kodeks złości.
- Superwizja.
- Zaburzenia lękowe:
- Odmowa chodzenia do szkoły.
- Dziecko z lękiem separacyjnym.
- Fobia społeczna.
- Dziecko w sytuacji kryzysowej (rozwód rodziców, przemoc ze strony rówieśników, śmierć bliskiej osoby).
- Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne.
- Choroba tikowa.
Termin szkolenia
29-30.10.2022
26-27.11.2022
Szkolenie dwuczęściowe, łącznie 40-to godzinne, obejmuje dwa dwudniowe zjazdy – każdy po 20 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9:00 – 18.00
Niedziela 9:00 – 18.00
Koszt szkolenia
1350 PLN