Oferta aktualnych szkoleń

Dialog biegłego z sądem jako warunek jakości opinii
(na bazie problematyki rodzinnej i opiekuńczej)

Szkolenie prowadzi:

dr Alicja Czerederecka

jest psychologiem, od sierpnia 2020 r. emerytowanym kierownikiem Zakładu Psychologii Sądowej Instytutu Ekspertyz Sądowych, wieloletnim biegłym specjalizującym się między innymi w problematyce rodzinnej i opiekuńczej, przewodniczącą Komisji Rekomendacyjnej dla Biegłych Sądowych PTP. Zajmuje się także problemami metodologii i etyki w psychologicznym opiniowaniu sądowym. Autorka około 70 artykułów naukowych oraz książek Test Rorschacha w psychologicznej ekspertyzie sądowej. Wykorzystanie systemu Exnera oraz Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi (rozszerzone wydanie drugiej z tych książek ukazało się w 2019 r. w Wydawnictwie Wolters Kluwer). W 2016 r. zostały opublikowane pod jej redakcją Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych, zaś w 2018 r. Rodzina w sytuacji okołorozwodowej. Współczesne dylematy psychologiczne i prawne (obie w Wydawnictwie Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie). W tym samym wydawnictwie, planowana jest publikacja kolejnej książki Wyzwania psychologa jako biegłego w relacji z wymiarem sprawiedliwości.

Charakter i zakres szkolenia

Szkolenie przeznaczone jest dla osób opiniujących lub zainteresowanych opiniowaniem w sprawach rodzinnych i opiekuńczych, w szczególności dla psychologów oraz pedagogów zatrudnionych w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów. Obejmować będzie praktyczną perspektywę opiniowania przedstawioną w formie wykładu oraz pracy seminaryjnej.

Program szkolenia

  1. Wprowadzenie – bogi zasób literatury dotyczącej problemu.
  2. Podstawowa wiedza obowiązująca biegłego:
    • Przepisy prawne dotyczące biegłych.
    • Standardy opiniowania psychologicznego.
  3. Etapy dialogu pomiędzy biegłymi a sądem.
    • Zlecanie opinii – tezy dowodowe:
      • pułapki związane z błędnym oszacowaniem swoich możliwości przez sędziego,
      • podejście rutynowe a zindywidualizowane,
      • poziom szczegółowości formułowanych tez,
      • dychotomiczne przedstawianie oczekiwań,
      • język stosowany w formułowaniu problemów,
      • dostosowanie treści tez do kompetencji biegłego,
      • selekcjonowanie oczekiwań stron,
      • uzgadnianie zakresu zlecanej opinii z biegłym,
      • przykłady formułowania tez.
    • Przyjmowanie opinii do realizacji i jej opracowanie:
      • możliwości współczesnej wiedzy psychologicznej,
      • dynamika sytuacji psychologicznej opiniowanych,
      • gotowość badanych do poddania się proponowanym procedurom,
      • uzupełnianie brakujących źródeł informacji,
      • problem nadmiaru informacji,
      • ograniczenia metodologiczne,
      • udostępnianie dokumentacji,
      • przeszkody natury etycznej,
      • zasady sporządzania opinii zespołowych,
      • negocjowanie terminu sporządzenia opinii,
      • informowanie sądu o przeszkodach w realizacji postanowienia,
      • informowanie opiniowanych o kosztach opinii,
      • formuły zawiadamiania opiniowanych o planowanych badaniach,
      • weryfikacja możliwości wydania opinii i jej zakresu.
    • Komunikowanie wyników sądowi:
      • przejrzyste dla odbiorców wywiązywanie się z warunków formalnych,
      • selekcja danych wrażliwych,
      • nieudostępnianie wyników surowych i przeliczonych,
      • wyodrębnianie obszarów części sprawozdawczej odpowiednio do kompetencji w opiniach kompleksowych,
      • różnicowanie relacji od interpretacji i wniosków,
      • wskazywanie okoliczności specyficznych dla przebiegu badania,
      • przejrzysty tok sprawozdania z badań,
      • struktura opinii a struktura pracy naukowej,
      • kwestia dopuszczalności sugestii dotyczących określonych rozwiązań prawnych,
      • aktywny odbiór komunikatów przez zleceniodawcę.
    • Weryfikacja opinii przez sąd:
      • celowe versus automatyczne zwracanie się sądu o uzupełnianie opinii,
      • oczekiwanie metaopinii,
      • naciski na kategoryczność opinii,
      • selekcjonowanie zarzutów stron przez sąd,
      • oczekiwanie sformułowania oczekiwań dotyczących opinii uzupełniającej,
      • ustne a pisemne wyjaśnianie wątpliwości,
      • przygotowanie sędziego do formułowania i selekcjonowania wątpliwości dotyczących opinii,
      • przygotowanie biegłego do obrony opinii,
      • zachowanie zasad etycznych podczas obrony opinii przed sądem,
      • ustosunkowywanie się biegłego do nowych okoliczności,
      • sprawność panowania sędziego nad przebiegiem rozprawy.
  4. Konkluzje.

Termin szkolenia

19, 20, 21 stycznia 2024r.
Trzydniowe szkolenie obejmuje 20 godzin dydaktycznych.

Planowany harmonogram zajęć:

Piątek 15:00 – 19:00
Sobota 9.00 – 16.30
Niedziela 8.30 – 15.30

Koszt szkolenia

800 PLN