Pacjent z zespołem zaburzeń więzi i traumatyzującym doświadczeniem różnych nadużyć – postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne na etapie konsultacji oraz leczenia
Prowadzący szkolenie:
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).
Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie ma na celu rozwinięcie praktycznych umiejętności pracy terapeutycznej z traumami relacyjnymi, które często dotykają kolejnych pokoleń w rodzinach. Poświęcone jest teoretycznym oraz praktycznym aspektom pracy terapeutycznej z klientami, którzy doświadczyli w dzieciństwie wielu deprywacji i krzywd, pracy z klientami z zaburzeniami przywiązania, z dysregulacją emocjonalną, pacjentami w oporze, nieufnymi, z którymi trudno jest nawiązać sojusz roboczy. Szkolenie zaprezentuje autorki model pracy z takimi pacjentami, wypracowany w Zespole Leczenia Domowego Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży i w związanymi z nim ośrodkami. Wykorzystywane są w nim najnowsze modele pracy z przewlekłą traumą, zaburzeniami przywiązania i dysregulacją emocjonalną, a także pracy z ciałem, którego znaczenie, szczególnie w kontekście funkcjonowania osób po traumie, rośnie we współczesnym myśleniu psychoterapeutycznym.
Forma zajęć
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej z elementami wykładowymi z ilustracją przykładów klinicznych.
Program
- Trauma dziecięca – kwestie terminologiczne, dyskusja pojęć, diagnoza (zmiany w nowych systemach klasyfikacyjnych)
- Trauma typu I (jednorazowe, gwałtowne zdarzenie traumatyczne) a przewlekłe wewnątrzrodzinne urazy interpersonalne
- Kluczowa problematyka posttraumatyczna u dzieci: ponowne przeżywanie, dysocjacja, zaburzenia regulacji emocjonalnej, stosunek do ciała itd.
- Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) – dyskusja pojęć (typ hamowany RAD i niehamowany DAD),
- trudności koncepcyjne i diagnostyczne,
- diagnostyka różnicowa w tym zespół:
- Aspergera i inne całościowe zaburzenia rozwoju,
- FAS,
- ADHD,
- zaburzenia opozycyjno-buntownicze,
- PTSD,
- dziecko krzywdzone w późniejszych fazach rozwojowych,
- dziecko lękowo-depresyjne itp.
- Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne.
- Przywiązanie – znaczenie Wewnętrznych Modeli Operacyjnych
- przywiązanie zdezorganizowane,
- wpływ na regulację emocjonalną.
- Krzywdzenie (maltretowanie) małego dziecka:
- utrata opiekuna versus częściowa jego nieobecność,
- jak rozpoznać rodzinę krzywdzącą dziecko?,
- następstwa krzywdzenia (oprócz RAD).
- Trauma dziecięca a zdolność do mentalizowania.
- Funkcjonowanie społeczne dzieci doświadczających przewlekłych traum interpersonalnych.
- Trauma a zachowania agresywne i autoagresywne u dzieci i młodzieży.
- Trudności diagnostyczne u starszych dzieci i adolescentów
- błędy w diagnozie. RAD a dzieci „psychopatyczne”.
- Rokowania dotyczące dzieci z RAD i po doświadczeniach traumatycznych:
- RAD a zaburzenia psychiczne młodzieży i dorosłych,
- Czy dzieci z RAD będą miały zespół borderline?
- Jak funkcjonują po latach dzieci krzywdzone?
- Jak postępować z dziećmi z zaburzeniami przywiązania i poważną problematyką posttraumatyczną?
- dzieci z RAD w rodzinach adopcyjnych,
- skuteczne metody terapeutyczne.
- Zagadnienia prawne i etyczne:
- problematyka rozwiązań instytucjonalnych,
- kiedy dziecko powinno być pod opieką instytucji opiekuńczych,
- występowanie o ograniczenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej.
- Praca własna – superwizja grupowa.
Planowany harmonogram zajęć
Piątek 15:30 – 19:00
Sobota 9:00 do 19:00
Niedziela 9:00 – 19:00
Termin
7,8,9 grudnia 2018
Trzydniowe szkolenie obejmuje 25 godzin dydaktycznych.
Koszt szkolenia
650 PLN