ONLINE – Otyłość i zaburzenia odżywiania u dzieci i adolescentów
Szkolenie prowadzi:
Dr hab. Joanna Radoszewska
Ukończyła Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizację psychologii klinicznej dziecka) i jest zatrudniona w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Wydziału Psychologii UW. W pracy zawodowej, łączy zainteresowania kliniczne i badawcze zajmując się problematyką psychologicznych mechanizmów powstawania i utrzymywanie się otyłości i zaburzeń jedzenia u dzieci oraz adolescentów. Drugi obszar zainteresowań zawodowych stanowią psychiczne trudności dzieci chorych somatycznie i ich rodzin. Prowadzi konsultacje i zajęcia dla dzieci i rodziców w Ośrodku Terapeutycznym dla Dzieci przy Wydziale Psychologii UW. Jej aktualne zainteresowania kliniczne i badawcze dotyczą indywidualnych i relacyjnych uwarunkowań objadania się u dzieci, adolescentów i młodych dorosłych.Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia jest przedstawienie przejawów i mechanizmów psychicznych oraz relacyjnych uwikłanych w powstawanie i utrzymywanie się otyłości i zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. Omówione zostaną właściwości relacji z matką, relacji w rodzinie oraz psychicznego funkcjonowania dziecka z zaburzeniami dotyczącymi odżywiania. Wskazane zostaną czynniki chroniące oraz ryzyka dotyczące powstawania przedstawianych zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu rozwojowego. Przedstawione zostaną wybrane problemy kliniczne w pracy z pacjentami oraz rodzicami.Program szkolenia
Dzień pierwszyOtyłość u dzieci i adolescentów
- Diagnoza kliniczna dzieci i adolescentów
- Otyłość jako problem kliniczny przejawy, kryteria diagnozy
- Otyłość a zaburzenia odżywiania
- Rodzaje otyłości
- Funkcje otyłości dla osoby
- Zaburzenia psychiczne u otyłych pacjentów
- Trudności psychiczne u otyłych dzieci i adolescentów. Poczucie tożsamości otyłego dziecka i adolescenta.
- Zaburzenia obrazu ciała u otyłych pacjentów
- Relacje w rodzinie otyłego pacjenta
- Właściwości relacji matka – dziecko- otyłe
- Problemy dzieci i adolescentów otyłych w kontakcie z rówieśnikami
- Psychiczne i społeczne konsekwencje występowania otyłości u dzieci i adolescentów
- Wybrane problemy pracy klinicznej z dziećmi, adolescentami i rodzicami
- Postacie objadania: Binge eating disorder (BED) & Loss of control eating (LOC).
- Kryteria diagnostyczne
- Trudności diagnostyczne
- Interpretacje kliniczne problemu objadania
- Podstawowe zadania psychologa
Odmowa jedzenia i przejadanie u małych dzieci
- Rola jedzenia I karmienia w relacji matka – dziecko
- Relacja karmienia
- Przyczyny zainteresowania wczesnymi problemami odżywiania u dzieci.
- Zaburzenia karmienia i zaburzenia odżywiania u dzieci.
- Matki dzieci z zaburzeniami karmienia i odżywiania u dzieci
- Funkcje macierzyństwa a rozwój dziecka
- Zaburzenia odżywiania u matek a zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci
- Klasyfikacja diagnostyczna: DC: 0-5. Przejadanie, niedojadanie, atypowe zaburzenia odżywiania.
- Przykłady zaburzeń odżywiania u dzieci. Anoreksja u dzieci.
- Specyfika odmowy jedzenia oraz funkcje dla dziecka i jego rodziców.
- Trudności w funkcjonowaniu emocjonalnym i społecznym u dzieci z zaburzeniami karmienia i odżywiania.
- Mechanizmy odpowiedzialne za pojawianie się problemów z jedzeniem u dzieci np. trudności w przebiegu procesu separacji – indywiduacji
- Konsekwencje wczesnych zaburzeń odżywiania
- Wybrane problemy pracy klinicznej z dziećmi i rodzicami
Zaburzenia odżywiania u adolescentów
- Adolescencja jako okres ryzyka dla zaburzeń odżywiania
- Specyfika patologii okresu dojrzewania
- Postacie zaburzeń odżywiania (ICD-11, DSM-V). Kryteria diagnozy zaburzeń odżywiania: anoreksja, ARFID (Avoidant/Restrictive Food Disorder), bulimia, zespół kompulsywnego objadania się.
- Epidemiologia?
- Osoby z zaburzeniami odżywiania. Trudności funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
- Indywidualne, rodzinne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zaburzeń odżywiania
- Zaburzenia odżywiania jako zaburzenia rozwoju.
- Rodzina pacjenta z zaburzeniami odżywiania
- Perspektywa rodziców pacjenta z zaburzeniami odżywiania
- Zaburzenia odżywiania u mężczyzn.
- Konsekwencje występowania zaburzeń odżywiania u osoby
- Specyfika trudności diagnostycznych dotyczących osób z zaburzeniami odżywiania. Współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych.
- Wybrane problemy pracy klinicznej z pacjentami i rodzicami
Termin szkolenia
14, 15, 16 marca 2025r.Trzydniowe szkolenie obejmuje 25 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
piatek 9.00 – 17.00sobota 9.00 – 17.00
niedziela 9:00 – 17.00
Koszt szkolenia
860 PLN