ONLINE – Zróżnicowane strategie terapeutyczne wspomagające rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu
Szkolenie prowadzi:
dr hab. n. społ., prof. UWr Barbara Winczura
pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, nauczyciel i specjalista edukacji i terapii dzieci ze złożoną, wieloraką niepełnosprawnością. Od ponad 20 lat prowadzi badania naukowe o obszarze problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży. Jest autorką bądź współautorką licznych publikacji książkowych, między innymi: „Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu” (2008), „Autyzm. Na granicy zrozumienia” (2009), „Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju”(2012), „Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych diagnoza – edukacja – terapia” (2013) „Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu”(2017) oraz kilkudziesięciu artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży, zaburzeń w komunikacji, zaburzeń zachowania oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. Posiada certyfikat narzędzia ADOS -2 do diagnostyki klinicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz certyfikat testu przesiewowego Screening Tool for Autism in Toddlers (STAT) do wczesnego wyrywania autyzmu dla małych dzieci. Pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Zakładzie Edukacji Osób z Niepełnosprawnością. Współtworzy Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu „Niebieski Latawiec”.Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu poprzez wielospecjalistyczne, kompleksowe oddziaływania rehabilitacyjne i terapeutyczne. Nacisk zostanie położony na prezentację zróżnicowanych podejść, modeli, metod i strategii terapeutycznych wspierających funkcjonowanie psychospołeczne dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona oddziaływaniom terapeutycznym wspomagającym rozwój sensoryczny, ruchowy, percepcyjny, poznawczy emocjonalny i społeczny dziecka. Nie mniej ważnym aspektem będzie ukazanie udziału rodziny w procesie leczenia, rehabilitacji i terapii dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu.Forma zajęć
Wykładowo – seminaryjna, treści programowe będą poparte filmami i analizą studium przypadków.Program szkolenia
- Wielospecjalistyczna pomoc medyczna osobom w spektrum autyzmu
- Stan zdrowia somatycznego i problemy zdrowotne osób w spektrum autyzmu
- Interwencja biomedyczna
- Diagnostyka i leczenie chorób współwystępujących z autyzmem
- Współchorobowość neuropsychiatryczna osób w spektrum autyzmu
- Ocena sposobu żywienia, oddziaływania żywieniowe
- Podejścia terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu
- Wstępna diagnoza sytuacji psychicznej i potrzeb terapeutycznych dziecka (istotna rola obserwacji rozwoju dziecka)
- Modele interwencji terapeutycznej (dyrektywność/niedyrektywność w terapii)
- Kompleksowe wspomaganie rozwoju, metody wspierające, uzupełniające w terapii dziecka
- Podejście rozwojowe w terapii dzieci w spektrum autyzmu: Interwencyjny Program Rozwoju Relacji – RDI (S. E. Gutsteina) i Model Interwencji Rozwojowej, Podejście DIR/Floortime (S. I. Greenspana i S. Wieder)
- Wybrane metody terapeutyczne wspierające rozwój dziecka
- Rodzaje programów terapeutycznych (stymulacyjne, edukacyjne)
- Osoba terapeuty, wybór specjalisty(ów), terapeuty(ów) w pracy z dzieckiem
- Organizowanie środowiska terapeutycznego (organizacja otoczenia, czasu, miejsca, pomoce terapeutyczne, sposoby wykonywania programu)
- Czynniki warunkujące skuteczność terapii, ocena efektywności udzielanego wsparcia, dokumentowanie postępów w terapii
- Evidence-based w terapii dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu
- Dziecko własnym terapeutą (autoterapia), sytuacyjne uczenie się
- Terapia zabawą
- Przykłady dobrych praktyk terapeutycznych – studia przypadków
- Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu (podejście rozwojowe)
- Odziaływania terapeutyczne wspomagające rozwój ruchowy i sensoryczny
- Terapie wspomagające rozwój percepcyjny i umiejętności poznawcze
- Wsparcie terapeutyczne rozwoju emocjonalnego i samoregulacji
- Sposoby wsparcia rozwoju języka i porozumiewania się (alternatywne sposoby komunikacji)
- Treningi wspomagające umiejętności i kompetencje społeczne
- Stymulacja rozwoju zdolności i zainteresowań dziecka
- Udział rodziny w procesie leczenia, rehabilitacji i terapii dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu
- Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec leczenia i terapii dziecka
- Stres rodziców związany edukacją i terapią dziecka
- Rodzice jako terapeuci dziecka, przygotowanie rodziców do wspomagania rozwoju dziecka (inicjatywa, programy „Najpierw Rodzina”)
- Współpraca specjalistów, terapeutów z rodzicami dziecka, dobrodziejstwo pracy zespołowej
Termin szkolenia
28, 29 września 2024r.Dwudniowe szkolenie obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9.00 – 18.00Niedziela 9.00 – 18.00
Koszt szkolenia
750 PLN