Pozytywna dyscyplina – rozwijanie konstruktywnych strategii zachowań i życiowych kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – program dla specjalistów pracujących z rodzicami i rodzinami
Szkolenie prowadzi:
Mgr Joanna Baranowska
Trener Pozytywnej Dyscypliny (2 go stopnia), magister psychologii, coach, twórczyni marki Pozytywna Dyscyplina w Polsce.
Od 2012 jako prekursorka buduje markę Pozytywnej Dyscypliny w Polsce. W 2015 r. pozyskała środki (poprzez platformę crowdfundingową Polak Potrafi) i doprowadziła do wydania książki „Pozytywna Dyscyplina” Jane Nelsen i „Kart 52 Narzędzi Pozytywnej Dyscypliny” , które do tej pory trafiły do 40 000 domów. Na co dzień projektuje i prowadzi szkolenia dla rodziców i nauczycieli (ok. 400 h na salach szkoleniowych), webinary, live’y i kursy on-line.
Od 2018 roku, jako jedna z trzech trenerek II stopnia PD w Polsce, szkoli i certyfikuje edukatorów Pozytywnej Dyscypliny (czyli trenerów I stopnia, ok 130 przeszkolonych osób).
Jej wydawnictwo przetłumaczyło lub współwydało książki z serii Pozytywnej Dyscypliny:
- „PD dla przedszkolaków”,
- „PD dla nastolatków”,
- „PD pierwsze 3 lata życia”,
- „PD dla dzieci ze specjalnymi potrzebami”,
- „PD od A do Z”
- i tłumaczy kolejne tytuły.
Charakter i zakres szkolenia
Pozytywna Dyscyplina (PD) jest klasyczną, znaną od 40 lat metodą, wywodzącą się z psychologii pozytywnej psychologa i edukatora Alfreda Adlera (działającego na przełomie XIX i XX w.). Jest to metoda niezwykle skuteczna, oparta na wzajemnym szacunku opiekunów i dzieci. Daje odpowiedzi na pytania: ● Jak wyznaczać granice, egzekwować umowy i budować u dzieci obowiązkowość i odpowiedzialność? ● Jak w przyjazny sposób wprowadzać dyscyplinę? ● Jak mówić, żeby dziecko nas słyszało i słuchało? ● Jak stworzyć warunki do współpracy z dzieckiem w klasie? ● Jak wspierać dziecko tak, aby rozwinęło w sobie cechy kompetentnego dorosłego? ● Jak budować w dziecku zdrowe poczucie własnej wartości? ● Jak wzmacniać jego zaufanie do siebie samego? ● Co konkretnie robić, aby bycie nauczycielem/rodzicem było łatwiejsze?
Podczas warsztatu uczestnicy przejdą pełen proces uczenia się stosowania Pozytywnej Dyscypliny w rodzinie, tak jak przechodzą go rodzice i w efekcie podejmą decyzję, w jaki sposób mogą wykorzystać narzędzia Pozytywnej Dyscypliny do wspierania wyników swojej pracy.
Forma zajęć
Szkolenie ma formę przede wszystkim warsztatową. Uczestnicy otrzymają także zeszyty ćwiczeń. W czasie szkolenia będzie możliwość zakupu książek z 25% rabatem tj. w kwocie 59 zł. [ “Pozytywna Dyscyplina w klasie”, “Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”, „Pozytywna Dyscyplina dla dzieci ze specjalnymi potrzebami”].
Program szkolenia
- Pozytywne podejście, czyli autorytatywny styl wychowania.
- Czym jest Pozytywna Dyscyplina – Krótka historia i podstawowe założenia.
- Jakie życiowe kompetencje kształtuje Pozytywna Dyscyplina u dzieci.
- Pozytywna Dyscyplina jako system społeczno-emocjonalnego kształtowania osobowości – Jakim jesteś liderem? Uprzejmość i stanowczość jednocześnie.
- Dlaczego dzieci zachowują się źle, jak interpretować ich zachowanie.
- Jak reagować i zapobiegać trudnym zachowaniom.
- Ludzki mózg. “Trzy mózgi” i ich wpływ na umiejętności i zachowanie.
- Istota przynależności i jej wpływ na zachowanie dziecka.
- Jakie założenia stoją za zachowaniem dziecka – metafora góry lodowej.
- Cztery błędne strategie zachowania.
- Kary VS. Koncentracja na rozwiązaniach.
- Czy kara działa? Co w zamian?
- Różnica między karą a konsekwencją.
- Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Naturalne konsekwencje. Logiczne konsekwencje. Strzeż się Logicznych Konsekwencji.
- Zachęta kontra zniechęcenie oraz budowanie poczucia wartości i sprawczości u dzieci.
- Jak motywować by nie zniechęcać.
- Unikanie błędów.
- Motywowanie.
- Czym różni się zachęta od pochwały.
- Pytania pełne ciekawości – elementy coachingu.
- Wszyscy są ważni i każdy inny – test preferencji życiowych.
- Spotkania rodzinne – dla dzieci powyżej czwartego roku życia.
- Pełna skrzynka z narzędziami – wybierz, zrozum i wykorzystaj wybrane przez siebie metody wychowawcze.
Termin szkolenia
27, 28 stycznia 2024r.
Dwudniowe szkolenie obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9.00 – 18.00
Niedziela 9.00 – 18.00
Koszt szkolenia
750 PLN