Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży w podejściu poznawczo-behawioralnym – diagnostyka i leczenie
Szkolenie prowadzi:
Agnieszka Gładysz
Psycholog, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 416), ukończyła szkolenie z zakresu terapii dzieci i młodzieży w Instytucie Terapii Krótkoterminowej w Krakowie oraz szkolenia z terapii schematu. Doświadczenie zawodowe zdobyła, pracując w ośrodkach zajmujących się wspieraniem rodzin z problemem alkoholowym i innymi uzależnieniami oraz w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Pracownik Poradni CBT, gdzie prowadzi psychoterapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży, warsztaty terapeutyczne adresowane do pacjentów z problemami lękowymi, doradztwo rodzinne oraz diagnozę psychologiczną. Jej zainteresowania kliniczne obejmują zagadnienia m.in. zaburzeń afektywnych i lękowych, zaburzenia stresowego pourazowego, zaburzeń neurorozwojowych, zaburzeń odżywiania, nieprawidłowo kształtującej się osobowości oraz zaburzeń osobowości. Poza działalnością psychoterapeutyczną jest wykładowcą w Szkole Psychoterapii Centrum CBT-EDU (całościowy 4-letni kurs psychoterapii poznawczo-behawioralnej) oraz w szkoleniu specjalizacyjnym w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży. Prowadzi szkolenia z zakresu zaburzeń lękowych dzieci i młodzieży oraz zaburzeń związanych ze stresem między innymi z zaburzenia stresowego pourazowego u dorosłych, dzieci i młodzieży. Prowadzi nadzór merytoryczny nad psychologami, psychoterapeutami i terapeutami środowiskowymi pracującymi w OŚOPiPDzMł.
Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie ma na celu pogłębienie wiedzy na temat lęku i jego przejawów. Pozwoli na zdobycie umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych (techniki behawioralne i poznawcze) potrzebnych w prowadzeniu psychoterapii behawioralno – poznawczej dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi.
Forma zajęć
Zajęcia mają charakter wykładowo warsztatowy.
Program szkolenia
Część teoretyczna- Przedstawienie głównych założeń dotyczących lęku (definicja, główne teorie).
- Lęki rozwojowe a lęki dezadaptacyjne.
- Procesy poznawcze u dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi.
- Charakterystyczne zniekształcenia poznawcze w zaburzeniach lękowych.
- Czynniki rodzinne wpływające na występowanie zaburzeń lękowych.
- Zaburzenia lękowe występujące u dzieci i młodzieży (ICD 10):
- Lęk przed separacją w dzieciństwie;
- Zaburzenie lękowe w postaci fobii;
- Lęk społeczny;
- Uogólnione zaburzenie lękowe;
- Mutyzm wybiórczy;
- Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne.
- Główne założenia terapii behawioralno – poznawczej dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi.
- Konceptualizacja problemu pacjenta w wieku rozwojowym w odniesieniu do konkretnych przypadków pacjentów z zaburzeniami lękowymi.
- Nauka przeprowadzania psychoedukacji na temat lęku – praca w grupach.
- Koncentrowanie się na fizycznych objawach lęku – nauka technik relaksacyjnych i wyobrażeniowych odpowiednich do wieku rozwojowego pacjenta.
- Poznawcza restrukturyzacja – wprowadzenie modelu ABC, identyfikacja dysfunkcjonalnego myślenia, zmiana myślenia w oparciu o doświadczenia pacjenta, urealnianie myślenia, wprowadzenie technik poznawczych.
- Przeprowadzanie ekspozycji wyobrażeniowej i ekspozycji in vivo – ćwiczenie poszczególnych etapów ekspozycji.
- Terapia implozywna (zanurzanie) jako rodzaj ekspozycji in vivo – tworzenie planów ekspozycji w odniesieniu do konkretnych pacjentów z zaburzeniami lękowymi.
Termin szkolenia
21,22 października 2023r.
Trzydniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9:00 – 18.00
Niedziela 9:00 – 13.30
Koszt szkolenia
540 PLN