Techniki pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą uwikłaną w sieć internetowych zagrożeń
Szkolenie prowadzi
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).
Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z zagadnieniami diagnostyki uzależnienia od internetu i gier komputerowych młodzieży jak również rozpoznawania zjawiska przemocy w jej elektronicznych formach. Program szkolenia poświęcony jest określeniu specyfiki tych zjawisk w kontekście indywidualnym i systemowym. Przedstawione zostaną programy zaradcze i terapeutyczne o potwierdzonej skuteczności.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia.
Program szkolenia
- Uzależnienie od interentu – specyfika zjawiska w kontekście innego rodzaju uzależnień, problemy definicyjne i granice, pojęcia umożliwiające opisanie i rozpoznanie nowego rodzaju zależności psychicznej. Uzależnienie od internetu a klasyczna teoria i terapia uzależnień.
- Diagnoza zjawiska – cechy charakterystyczne, jaki typ używania internetu jest niebezpieczny.
- Specyfika uzależnienia u młodzieży:
- profil psychologiczny adolescenta podatnego na uzależnienie się od internetu,
- znaczenie i charakterystyka zachowań rodziny.
- Rozumienie zjawiska z perspektywy indywidualnej:
- jak internet zmienia mózg,
- uzależnienie od internetu, a zaburzenia psychiczne,
- styl przywiązania, cechy osobowości, potrzeby,
- umiejętności interpersonalne,
- rodzinne funkcjonowanie relacyjne.
- Uzależnienie od internetu a dysregulacja emocjonalna.
- Terapeutyczne rozumienie uzależnienia od internetu z perspektywy poszczególnych szkół terapeutycznych. Sposoby oddziaływań terapeutycznych, wyzwania w relacji z uzależnionym adolescentem, jak wspierać odzyskiwanie siły przez rodzinę, strategie postępowania.
- Zagrożenia związane z internetem – cyberprzemoc, krzywdzenie seksualne, nielegalne treści: praktyczne metody diagnozy w odniesieniu do ofiar i sprawców oraz techniki pracy terapeutycznej.
- Mechanizmy zaangażowania w cyberprzemoc – czy każdy może stać się ofiarą? Procesy zapośredniczające zjawisko.
- Zasady interwencji i postępowania wobec sprawców, ofiar, świadków oraz ich rodzin
- Kwestie prawne i etyczne.
- Profilaktyka, programy naprawcze o potwierdzonej skuteczności.
Termin szkolenia
23, 24 kwietnia 2016
Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć
Sobota – 9:00 – 18:00
Niedziela – 9:00 – 13:30
Koszt szkolenia
440 PLN