Praktyczne i teoretyczne aspekty psychoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi w wieku 6-12 lat
Szkolenie prowadzą
mgr Julia Amarowicz – Pietrasiewicz
Psycholog – absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Trener warsztatu umiejętności psychospołecznych – rekomendacja I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Ukończyła m.in. studium psychoterapeutyczne „Mabor” atestowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Studium Poradnictwa i Interwencji Kryzysowej, dwuletni program Stowarzyszenia OPTA „Staż”. Obecnie pracuje w specjalistycznej poradni gdzie prowadzi terapię indywidualną oraz grupową dzieci w wieku 6-12 lat, warsztaty psychoedukacyjne oraz konsultacje wychowawcze dla rodziców.
mgr Kamila Becker
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, licencjonowany trener PTP, absolwentka trzyletniej Szkoły Psychoterapii INTRA. Zawodowo związana jest z Poradnią OPTA, gdzie zajmuje się prowadzeniem konsultacji wychowawczych dla rodziców. W ramach pracy terapeutycznej prowadzi terapię indywidualną dorosłych i dzieci, grupy terapeutyczne dla dzieci i młodzieży oraz warsztaty edukacyjne dla rodziców. W Podyplomowym Studium Terapii i Treningu Grupowego UW wykładała problematykę dziecka krzywdzonego.
Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie poświęcone będzie praktycznym oraz teoretycznym aspektom psychoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi w wieku 6-12 lat. Przedstawiona wiedza przydatna będzie w pracy z dziećmi, które doświadczyły takich sytuacji jak rozwód lub rozstanie rodziców, stratę, wychowują się w rodzinie z problemem uzależnienia lub doświadczyły innych kryzysowych sytuacji. Wyróżnione będą następujące zagadnienia: diagnoza trudności dziecka związana z sytuacją rodzinną, prowadzenie rekrutacji do grupy, współpraca z rodzicami, rozumienie procesu grupowego oraz zmian pojawiających się pod wpływem psychoterapii jakie zachodzą w dziecku i jego rodzinie.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami pochodzącymi z doświadczeń zawodowych osób prowadzących zajęcia jak i uczestników szkolenia.
Program szkolenia
-
Zgłoszenie dziecka do grupy psychoterapeutycznej:
- kontakt z rodzicem: wywiad, diagnoza zgłaszanych trudności,
- budowanie oferty terapeutycznej dla rodziny,
- wybór pomocy adekwatnej dla problemów dziecka wynikających z wywiadu zebranego od rodziców.
-
Konsultacja z dzieckiem:
- diagnoza trudności, potrzeb i mocnych stron dziecka,
- budowanie zaufania i przymierza terapeutycznego.
-
Rozpoczęcie pracy z grupą:
- współpraca pomiędzy terapeutami,
- charakterystyka początkowego etapu grupy,
- wyzwania stojące przed prowadzącymi,
- przydatne techniki integrujące grupę.
-
Intensywna praca i sytuacje kryzysowe w grupie:
- role grupowe,
- rozumienie zjawisk zachodzących w procesie grupowym,
- tworzenie korygujących sytuacji dla dzieci,
- rola terapeutów grupowych.
-
Proces zakończenia pracy grupy:
- podsumowanie pracy, obserwacja zmian,
- projektowanie ewentualnych, dalszych oddziaływań.
-
Współpraca z rodzicami:
- sytuacje, gdy interwencja jest konieczna,
- korzyści wynikające z współpracy z rodzicem,
- współpraca z terapeutą rodzica.
Czas trwania szkolenia
Dwudniowe szkolenie obejmuje 18 godzin dydaktycznych.