Szkolenia dla instytucji

Praktyczne i teoretyczne aspekty psychoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi w wieku 6-12 lat

Szkolenie prowadzą

mgr Julia Amarowicz – Pietrasiewicz

Psycholog – absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Trener warsztatu umiejętności psychospołecznych – rekomendacja I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Ukończyła m.in. studium psychoterapeutyczne „Mabor” atestowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Studium Poradnictwa i Interwencji Kryzysowej, dwuletni program Stowarzyszenia OPTA „Staż”. Obecnie pracuje w specjalistycznej poradni gdzie prowadzi terapię indywidualną oraz grupową dzieci w wieku 6-12 lat, warsztaty psychoedukacyjne oraz konsultacje wychowawcze dla rodziców.

mgr Kamila Becker

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, licencjonowany trener PTP, absolwentka trzyletniej Szkoły Psychoterapii INTRA. Zawodowo związana jest z Poradnią OPTA, gdzie zajmuje się prowadzeniem konsultacji wychowawczych dla rodziców. W ramach pracy terapeutycznej prowadzi terapię indywidualną dorosłych i dzieci, grupy terapeutyczne dla dzieci i młodzieży oraz warsztaty edukacyjne dla rodziców. W Podyplomowym Studium Terapii i Treningu Grupowego UW wykładała problematykę dziecka krzywdzonego.

Charakter i zakres szkolenia

Szkolenie poświęcone będzie praktycznym oraz teoretycznym aspektom psychoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi w wieku 6-12 lat. Przedstawiona wiedza przydatna będzie w pracy z dziećmi, które doświadczyły takich sytuacji jak rozwód lub rozstanie rodziców, stratę, wychowują się w rodzinie z problemem uzależnienia lub doświadczyły innych kryzysowych sytuacji. Wyróżnione będą następujące zagadnienia: diagnoza trudności dziecka związana z sytuacją rodzinną, prowadzenie rekrutacji do grupy, współpraca z rodzicami, rozumienie procesu grupowego oraz zmian pojawiających się pod wpływem psychoterapii jakie zachodzą w dziecku i jego rodzinie.

Forma zajęć

Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami pochodzącymi z doświadczeń zawodowych osób prowadzących zajęcia jak i uczestników szkolenia.

Program szkolenia

  1. Zgłoszenie dziecka do grupy psychoterapeutycznej:
    • kontakt z rodzicem: wywiad, diagnoza zgłaszanych trudności,
    • budowanie oferty terapeutycznej dla rodziny,
    • wybór pomocy adekwatnej dla problemów dziecka wynikających z wywiadu zebranego od rodziców.
  2. Konsultacja z dzieckiem:
    • diagnoza trudności, potrzeb i mocnych stron dziecka,
    • budowanie zaufania i przymierza terapeutycznego.
  3. Rozpoczęcie pracy z grupą:
    • współpraca pomiędzy terapeutami,
    • charakterystyka początkowego etapu grupy,
    • wyzwania stojące przed prowadzącymi,
    • przydatne techniki integrujące grupę.
  4. Intensywna praca i sytuacje kryzysowe w grupie:
    • role grupowe,
    • rozumienie zjawisk zachodzących w procesie grupowym,
    • tworzenie korygujących sytuacji dla dzieci,
    • rola terapeutów grupowych.
  5. Proces zakończenia pracy grupy:
    • podsumowanie pracy, obserwacja zmian,
    • projektowanie ewentualnych, dalszych oddziaływań.
  6. Współpraca z rodzicami:
    • sytuacje, gdy interwencja jest konieczna,
    • korzyści wynikające z współpracy z rodzicem,
    • współpraca z terapeutą rodzica.

Czas trwania szkolenia

Dwudniowe szkolenie obejmuje 18 godzin dydaktycznych.