Szkolenia dla instytucji

Praca z osobami w podeszłym wieku i ich rodzinami – metody aktywizujące, terapeutyczne

Szkolenie prowadzi mgr Marzena Paluch

Psycholog kliniczny, pedagog, absolwentka UG oraz Podyplomowego Studium Profilaktyki i Resocjalizacji UW. Pracowała w Poradni Zdrowia Psychicznego dla dorosłych, a od 1997 roku zajmuje się gerontologią. Pracuje z chorymi cierpiącymi na demencję, głównie na chorobę Alzheimera. Ponadto ma doświadczenie w diagnozowaniu zaburzeń pamięci i schorzeń otępiennych. Zajmuje się również poradnictwem i terapią kierowaną do osób opiekujących się chorymi. Współpracowała z Gdańskim Stowarzyszeniem Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera. Opracowała zestawy ćwiczeń dla osób z demencją oraz z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi. Posiada doświadczenie dydaktyczne prowadząc od wielu lat wykłady, kursy i szkolenia. Pracowała również z osobami uzależnionymi od narkotyków w Wojewódzkiej Poradni Uzależnień, co zaowocowało publikacją dla nauczycieli dotyczącą profilaktyki uzależnień, której jest współautorką. Charakter i zakres szkolenia Możliwości i ograniczenia osób w podeszłym wieku obejmują wiele różnych zagadnień, wśród których w przestrzeni publicznej sporo miejsca poświęca się kwestii aktywizowania seniorów i przeciwdziałania ich izolacji.

Celem zajęć będzie kompleksowe ujęcie problematyki starzenia się z perspektywy klinicznej i medycznej, z uwzględnieniem modelu postępowania w oparciu o zmieniające się w czasie potrzeby i możliwości pacjentów w podeszłym wieku. Forma zajęć Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy wykładowo-warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia. Program szkolenia
  1. Potrzeby i postawy życiowe w okresie późnej starości – osobowość a psychologiczne bariery pozytywnego starzenia się:
    • potrzeby i postawy życiowe w okresie “późnej dorosłości”,
    • psychologiczne bariery pozytywnego starzenia się,
    • modele starzenia się – osobowość a styl życia osoby w podeszłym wieku,
    • potrzeby ludzi w podeszłym wieku,
    • postawy życiowe w tzw. “późnej dorosłości”,
    • straty ponoszone na starość,
    • problemy egzystencjalne,
    • alienacja środowiskowa.
  2. Specyfika chorowania w podeszłym wieku – biologiczne starzenie się organizmu.

    Postępowanie w wybranych problemach i schorzeniach geriatrycznych – wsparcie i poprawa jakości życia pacjenta, program edukacji opiekunów:
    • schorzenia powodujące niesprawność, inwalidztwo oraz zależność od innych – choroby somatyczne, psychosomatyczne, neurozwyrodnieniowe,
    • wpływ choroby osoby w wieku podeszłym na jej opiekuna.
  3. Naturalne zmiany psychiki związane z wiekiem, a zaburzenia psychiczne wieku podeszłego.

    Rodzaje zaburzeń spotykanych u ludzi w wieku podeszłym:
    • zaburzenia funkcji poznawczych (pamięci, spostrzegania, myślenia),
    • zaburzenia emocjonalne (depresja, apatia, stany maniakalne),
    • zaburzenia psychiczne (psychozy inwolucyjne, organiczne zaburzenia urojeniowe),
    • zaburzenia świadomości (majaczenie).
  4. Model postępowania terapeutycznego wobec osób w podeszłym wieku z zaburzeniami osobowości i zachowania, model współpracy z rodzinami oraz bliskimi osób starszych:
    • wycofywanie się z życia,
    • zespół starczego niechlujstwa,
    • upór,
    • agresywność i konflikty,
    • nadmierna zależność,
    • utrwalone nawyki,
    • brak hamulców,
    • apatia,
    • nastawienie hipochondryczne,
    • jadłowstręt,
    • uzależnienie od leków i alkoholu.
  5. Formy pracy z osobami starszymi:
    • terapia zajęciowa, arteterapia, muzykoterapia,
    • zajęcia ruchowe, terapia tańcem,
    • techniki poprawy pamięci i innych funkcji poznawczych,
    • psychoterapia.
  6. Wybrane zagadnienia istotne w życiu pensjonariuszy:
    • przystosowywanie się do “nowego życia”,
    • aktywizowanie podopiecznych,
    • konflikty, agresja i przemoc – próby radzenia sobie z tymi zjawiskami.
  7. Późna dorosłość a problem śmierci – holistyczna opieka i postępowanie w okresie terminalnym:
    • postawy wobec śmierci i umierania,
    • zarządzanie emocjami w obliczu śmierci,
    • wdowieństwo,
    • etapy żałoby i żal po stracie.
Czas trwania szkolenia Dwudniowe szkolenie obejmuje 20 godzin dydaktycznych.