Szkolenia dla instytucji

Profilaktyka zespołu wypalenia zawodowego i poprawa efektywności pracy w interdyscyplinarnym modelu oddziaływań

Szkolenie prowadzi mgr Elżbieta Rachowska

Specjalista psychologii klinicznej, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień od narkotyków i alkoholu, superwizor PARPA i KBPN. Od 1988 prowadzi Ośrodek Terapii Uzależnień w Toruniu dla osób uzależnionych od narkotyków. Zdobywała doświadczenie na stażach w Holandii i Stanach Zjednoczonych. Ukończyła szkolenia w zakresie analizy grupowej, terapii ericksonowskiej, terapii poznawczo-behawioralnej, wywiadu motywującego i terapii osób z zaburzeniami borderline. W ramach Instytutu Psychologii Zdrowia PTP w Warszawie prowadzi Studium Terapii Uzależnień dla terapeutów pracujących z osobami uzależnionymi od narkotyków. Od 5 lat współpracuje również z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim prowadząc zajęcia na studiach podyplomowych. Program szkolenia
  1. Specyfika pracy osób niosących pomoc, aspekty motywacji do wykonywania zawodu, uwarunkowania w sferze osobistych predyspozycji (charakterologicznej, osobowościowej), specyficzne cechy środowiska pracy.

  2. Zagadnienia kontekstu pracy:
    • pomaganie i identyfikacja obciążeń w pracy osób świadczących pomoc:
    • czynniki związane z osobami objętymi systemem pomocy
  3. Zjawisko nowych kierunków rozwoju osobowości i ich ograniczeń w kontekście aktywności zawodowej.
  4. Wypalenie, syndrom wyczerpania:
    • wskaźniki wypalenia
    • struktura czynników sprzyjających zespołom wypalenia
    • etapy rozwoju wypalenia
    • przejawy negatywnych zachowań interpersonalnych i zdrowotnych korelujących z wypaleniem pedagogów, psychologów, lekarzy i pracowników socjalnych
    • kwestionariusz oceny zagrożenia wypaleniem MBI (Maslach Burnout Inventory)
  5. Kontakt i komunikacja jako techniki pośredniczące i narzędzia w sytuacji pomagania:
    • granice psychologiczne, prawa uniwersalne i osobiste
    • podstawy aktywnego słuchania, pozycje słuchania terapeutycznego (wg. J.Enrighta)
    • pożądane wzorce językowe, podstawowe kompetencje komunikowania
    • asertywność jako ważny aspekt komunikacyjny
    • przekonywanie w relacji pomagania
    • empatia a współczucie
    • gry ratownicze (trójkąt Karpmana)
  6. Możliwości rozwoju:
    • regulacja bliskości
    • techniki “zatrzymywania” niepożądanych myśli
    • możliwości osiągania dystansu wobec osób objętych pomocą
    • potrzeba i obszary działania superwizji
    • współpraca w kooterapii, wspólne decydowanie
    • propozycje nagradzania siebie
    • szkolenia, nowe przestrzenie kontaktu z osobami objętymi pomocą
Czas trwania szkolenia Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.