Szkolenia dla instytucji

RAD Reaktywne zaburzenia przywiązania (zespół zaburzenia więzi)

Szkolenie prowadzi

dr n. med. Krzysztof Szwajca

Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).

Charakter i zakres szkolenia

RAD (reaktywne zaburzenia przywiązania) to temat, który jeszcze nie w pełni zagościł w myśleniu profesjonalistów o funkcjonowaniu dziecka i rodziny. Jednak zwiększająca się wrażliwość na zjawiska krzywdzenia w rodzinie i znaczenie pierwszych lat życia człowieka, wyniki nowych badań neurobiologicznych, trudności z funkcjonowaniem części dzieci w rodzinach nie biologicznych – wszystko to uczyniło temat aktualnym i ważnym. Celem szkolenia będzie omówienia znaczenia wczesnego rozwoju i istniejących w tym okresie relacji z opiekunami dla późniejszego życia dziecka, ze szczególnym naciskiem położonym na kwestie diagnostyczne, rokowanie wynikające ze wstępnej diagnozy oraz sugestie dotyczące postępowania w sytuacji identyfikowania zjawiska krzywdzenia w rodzinie małego dziecka.

Program szkolenia

  1. Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) – dyskusja pojęć (typ hamowany RAD i niehamowany DAD),
    • trudności koncepcyjne i diagnostyczne,
    • diagnostyka różnicowa w tym zespół:
      • Aspergera i inne całościowe zaburzenia rozwoju,
      • FAS,
      • ADHD,
      • zaburzenia opozycyjno-buntownicze,
      • PTSD,
      • dziecko krzywdzone w późniejszych fazach rozwojowych,
      • dziecko lękowo-depresyjne itp.
  2. Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne.
  3. Przywiązanie – znaczenie Wewnętrznych Modeli Operacyjnych
    • przywiązanie zdezorganizowane,
    • wpływ na regulację emocjonalną.
  4. Krzywdzenie (maltretowanie) małego dziecka:
    • utrata opiekuna versus częściowa jego nieobecność,
    • jak rozpoznać rodzinę krzywdzącą dziecko?,
    • następstwa krzywdzenia (oprócz RAD).
  5. Obecność zaburzonych wzorców przywiązania w innych zespołach psychopatologicznych u dzieci:
    • zaburzenie selektywności przywiązania,
    • zespół lęku separacyjnego.
  6. RAD a zdolność do metalizowania.
  7. Funkcjonowanie społeczne dzieci z RAD.
  8. RAD a zachowania agresywne u dzieci i młodzieży.
  9. Trudności diagnostyczne u starszych dzieci i adolescentów
    • błędy w diagnozie. RAD a dzieci „psychopatyczne”.
  10. Rokowania dotyczące dzieci z RAD:
    • RAD a zaburzenia psychiczne młodzieży i dorosłych,
    • Czy dzieci z RAD będą miały zespół borderline?
  11. Jak postępować z dziećmi z zaburzeniami przywiązania?
    • dzieci z RAD w rodzinach adopcyjnych,
    • skuteczne metody terapeutyczne.
  12. Zagadnienia prawne i etyczne:
    • problematyka rozwiązań instytucjonalnych,
    • kiedy dziecko powinno być pod opieką instytucji opiekuńczych,
    • występowanie o ograniczenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej.
  13. Praca własna – superwizja grupowa.