RAD Reaktywne zaburzenia przywiązania (zespół zaburzenia więzi)
Szkolenie prowadzi
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).
Charakter i zakres szkolenia
RAD (reaktywne zaburzenia przywiązania) to temat, który jeszcze nie w pełni zagościł w myśleniu profesjonalistów o funkcjonowaniu dziecka i rodziny. Jednak zwiększająca się wrażliwość na zjawiska krzywdzenia w rodzinie i znaczenie pierwszych lat życia człowieka, wyniki nowych badań neurobiologicznych, trudności z funkcjonowaniem części dzieci w rodzinach nie biologicznych – wszystko to uczyniło temat aktualnym i ważnym. Celem szkolenia będzie omówienia znaczenia wczesnego rozwoju i istniejących w tym okresie relacji z opiekunami dla późniejszego życia dziecka, ze szczególnym naciskiem położonym na kwestie diagnostyczne, rokowanie wynikające ze wstępnej diagnozy oraz sugestie dotyczące postępowania w sytuacji identyfikowania zjawiska krzywdzenia w rodzinie małego dziecka.
Program szkolenia
- Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) – dyskusja pojęć (typ hamowany RAD i niehamowany DAD),
- trudności koncepcyjne i diagnostyczne,
-
diagnostyka różnicowa w tym zespół:
- Aspergera i inne całościowe zaburzenia rozwoju,
- FAS,
- ADHD,
- zaburzenia opozycyjno-buntownicze,
- PTSD,
- dziecko krzywdzone w późniejszych fazach rozwojowych,
- dziecko lękowo-depresyjne itp.
- Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne.
- Przywiązanie – znaczenie Wewnętrznych Modeli Operacyjnych
- przywiązanie zdezorganizowane,
- wpływ na regulację emocjonalną.
-
Krzywdzenie (maltretowanie) małego dziecka:
- utrata opiekuna versus częściowa jego nieobecność,
- jak rozpoznać rodzinę krzywdzącą dziecko?,
- następstwa krzywdzenia (oprócz RAD).
-
Obecność zaburzonych wzorców przywiązania w innych zespołach psychopatologicznych u dzieci:
- zaburzenie selektywności przywiązania,
- zespół lęku separacyjnego.
- RAD a zdolność do metalizowania.
- Funkcjonowanie społeczne dzieci z RAD.
- RAD a zachowania agresywne u dzieci i młodzieży.
-
Trudności diagnostyczne u starszych dzieci i adolescentów
- błędy w diagnozie. RAD a dzieci „psychopatyczne”.
-
Rokowania dotyczące dzieci z RAD:
- RAD a zaburzenia psychiczne młodzieży i dorosłych,
- Czy dzieci z RAD będą miały zespół borderline?
-
Jak postępować z dziećmi z zaburzeniami przywiązania?
- dzieci z RAD w rodzinach adopcyjnych,
- skuteczne metody terapeutyczne.
-
Zagadnienia prawne i etyczne:
- problematyka rozwiązań instytucjonalnych,
- kiedy dziecko powinno być pod opieką instytucji opiekuńczych,
- występowanie o ograniczenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej.
- Praca własna – superwizja grupowa.