Praca z osobami w podeszłym wieku i ich rodzinami – metody aktywizujące, terapeutyczne
Szkolenie prowadzi mgr Marzena PaluchPsycholog kliniczny, pedagog, absolwentka UG oraz Podyplomowego Studium Profilaktyki i Resocjalizacji UW. Pracowała w Poradni Zdrowia Psychicznego dla dorosłych, a od 1997 roku zajmuje się gerontologią. Pracuje z chorymi cierpiącymi na demencję, głównie na chorobę Alzheimera. Ponadto ma doświadczenie w diagnozowaniu zaburzeń pamięci i schorzeń otępiennych. Zajmuje się również poradnictwem i terapią kierowaną do osób opiekujących się chorymi. Współpracowała z Gdańskim Stowarzyszeniem Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera. Opracowała zestawy ćwiczeń dla osób z demencją oraz z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi. Posiada doświadczenie dydaktyczne prowadząc od wielu lat wykłady, kursy i szkolenia. Pracowała również z osobami uzależnionymi od narkotyków w Wojewódzkiej Poradni Uzależnień, co zaowocowało publikacją dla nauczycieli dotyczącą profilaktyki uzależnień, której jest współautorką. Charakter i zakres szkolenia Możliwości i ograniczenia osób w podeszłym wieku obejmują wiele różnych zagadnień, wśród których w przestrzeni publicznej sporo miejsca poświęca się kwestii aktywizowania seniorów i przeciwdziałania ich izolacji.
Celem zajęć będzie kompleksowe ujęcie problematyki starzenia się z perspektywy klinicznej i medycznej, z uwzględnieniem modelu postępowania w oparciu o zmieniające się w czasie potrzeby i możliwości pacjentów w podeszłym wieku. Forma zajęć Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy wykładowo-warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia. Program szkolenia
- Potrzeby i postawy życiowe w okresie późnej starości – osobowość a psychologiczne bariery pozytywnego starzenia się:
- potrzeby i postawy życiowe w okresie „późnej dorosłości”,
- psychologiczne bariery pozytywnego starzenia się,
- modele starzenia się – osobowość a styl życia osoby w podeszłym wieku,
- potrzeby ludzi w podeszłym wieku,
- postawy życiowe w tzw. „późnej dorosłości”,
- straty ponoszone na starość,
- problemy egzystencjalne,
- alienacja środowiskowa.
- Specyfika chorowania w podeszłym wieku – biologiczne starzenie się organizmu.
Postępowanie w wybranych problemach i schorzeniach geriatrycznych – wsparcie i poprawa jakości życia pacjenta, program edukacji opiekunów:- schorzenia powodujące niesprawność, inwalidztwo oraz zależność od innych – choroby somatyczne, psychosomatyczne, neurozwyrodnieniowe,
- wpływ choroby osoby w wieku podeszłym na jej opiekuna.
- Naturalne zmiany psychiki związane z wiekiem, a zaburzenia psychiczne wieku podeszłego.
Rodzaje zaburzeń spotykanych u ludzi w wieku podeszłym:- zaburzenia funkcji poznawczych (pamięci, spostrzegania, myślenia),
- zaburzenia emocjonalne (depresja, apatia, stany maniakalne),
- zaburzenia psychiczne (psychozy inwolucyjne, organiczne zaburzenia urojeniowe),
- zaburzenia świadomości (majaczenie).
- Model postępowania terapeutycznego wobec osób w podeszłym wieku z zaburzeniami osobowości i zachowania, model współpracy z rodzinami oraz bliskimi osób starszych:
- wycofywanie się z życia,
- zespół starczego niechlujstwa,
- upór,
- agresywność i konflikty,
- nadmierna zależność,
- utrwalone nawyki,
- brak hamulców,
- apatia,
- nastawienie hipochondryczne,
- jadłowstręt,
- uzależnienie od leków i alkoholu.
- Formy pracy z osobami starszymi:
- terapia zajęciowa, arteterapia, muzykoterapia,
- zajęcia ruchowe, terapia tańcem,
- techniki poprawy pamięci i innych funkcji poznawczych,
- psychoterapia.
- Wybrane zagadnienia istotne w życiu pensjonariuszy:
- przystosowywanie się do „nowego życia”,
- aktywizowanie podopiecznych,
- konflikty, agresja i przemoc – próby radzenia sobie z tymi zjawiskami.
- Późna dorosłość a problem śmierci – holistyczna opieka i postępowanie w okresie terminalnym:
- postawy wobec śmierci i umierania,
- zarządzanie emocjami w obliczu śmierci,
- wdowieństwo,
- etapy żałoby i żal po stracie.