Skala Inteligencji WISC-R w diagnozie klinicznej
Szkolenie prowadzi dr n. hum. Zuzanna ToeplitzPsycholog, pracownik Wydziału Psychologii UW. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych m. in. Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. W pracy dydaktycznej zajmuje się m. in. diagnozą intelektualnych możliwości dziecka na podstawie DMI, WISC-R, zastosowaniem standardowych metod diagnostycznych w selekcji pracowników jak również etycznymi dylematami zawodu psychologa. Charakter i zakres szkolenia WISC-R to jeden z najczęściej stosowanych przez psychologów testów do oceny funkcjonowania poznawczego. Szkolenie przybliży wiedzę na temat psychometrycznego i klinicznego wykorzystania testu WISC-R w diagnozie dzieci i młodzieży. Omówione i przedyskutowane zostaną możliwości i ograniczenia interpretacyjne metody. Forma zajęć Część wykładowa poświęcona będzie najważniejszym informacjom dotyczącym interpretacji skali.
Część warsztatowa zawierać będzie prezentację przypadków, symulacje, wykorzystanie skali w diagnozie różnicowej i pozaintelektualnej. Program szkolenia
- Skala WISC-R na tle innych narzędzi diagnostycznych – wprowadzenie teoretyczne.
- Interpretacja psychometryczna skali WISC-R:
- interpretacja wskaźników ogólnych;
- analiza intraprofilowa;
- analizy czynnikowe.
- Kliniczne zastosowanie skal Wechslera:
- możliwości wykorzystania w diagnozie różnicowej;
- ograniczenia w wykorzystaniu testu;
- możliwości modyfikacji procedury badania w różnych sytuacjach klinicznych;
- interpretacja wyników testu w diagnozie klinicznej;
- integracja analiz psychometrycznych (np. czynnikowych) z klinicznymi.
- Specyfika wykonania testu w różnych grupach klinicznych np. dziecko z ADHD, dysleksją, niedosłuchem, SLI itp. – analiza przypadków.
- Pozaintelektualna diagnoza z wykorzystaniem skali WISC-R – analiza przypadków.