Depresja i zachowania samobójcze u dzieci i młodzieży – diagnoza, systemy wsparcia, terapia
Szkolenie prowadzi dr n. med. Krzysztof SzwajcaSpecjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego). Forma zajęć Szkolenie prowadzone będzie w formie seminarium, wzbogaconego elementami pracy warsztatowej, audiowizualnej Program szkolenia
- Kryteria diagnostyczne zaburzeń depresyjnych według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD11. Historia pojęcia depresji, epidemiologia, etiologia. Dyskusja pojęć. “Maski” depresji.
- Rozumienie depresji ze szczególnym uwzględnieniem okresu dziecięco-młodzieżowego (depresja młodzieńcza). Specyfika depresji/depresyjności w wieku młodzieżowym. Rozpoznawanie.
- Doświadczenia urazowe/traumatyczne – ich wpływ na nastrój.
- Kiedy zwracać się o pomoc psychiatry – podstawy wiedzy o lekach przeciwdepresyjnych.
- Próby samobójcze – opis wieloczynnikowy – szacowanie ryzyka, związek z psychopatologią, dane statystyczne.
- Próba samobójcza jako sygnał skierowany do osób znaczących – systemowe rozumienia prób samobójczych.
- Postępowanie w stanie zagrożenia życia – zasady interwencji kryzysowej, jak rozmawiać z klientem zagrożonym próbą samobójczą (albo po próbie samobójczej), włączanie rodziny w sytuacji zagrożenia życia, tworzenie systemu wsparcia.
- Próba samobójcza vs. celowe samouszkodzenie.
- Autoagresja – etiologia, mechanizmy.
- Terapia młodzieży z zaburzeniami depresyjnymi/zachowaniami samobójczymi – podstawowe zasady.
- Jak osoba pomagająca ma radzić sobie z emocjami? Obciążenia wynikająca z relacji terapeutycznej – przeniesienie/przeciwprzeniesienie.
- Superwizja grupowa – skuteczną formą uzyskiwania wsparcia – zajęcia praktyczne.
- Aspekt prawny – regulacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zagrożenia życia lub zdrowia, tajemnica kontaktu terapeutycznego.
- Studium przypadków.