Profilaktyka zespołu wypalenia zawodowego i poprawa efektywności pracy w interdyscyplinarnym modelu oddziaływań
Szkolenie prowadzi mgr Elżbieta RachowskaSpecjalista psychologii klinicznej, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień od narkotyków i alkoholu, superwizor PARPA i KBPN. Od 1988 prowadzi Ośrodek Terapii Uzależnień w Toruniu dla osób uzależnionych od narkotyków. Zdobywała doświadczenie na stażach w Holandii i Stanach Zjednoczonych. Ukończyła szkolenia w zakresie analizy grupowej, terapii ericksonowskiej, terapii poznawczo-behawioralnej, wywiadu motywującego i terapii osób z zaburzeniami borderline. W ramach Instytutu Psychologii Zdrowia PTP w Warszawie prowadzi Studium Terapii Uzależnień dla terapeutów pracujących z osobami uzależnionymi od narkotyków. Od 5 lat współpracuje również z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim prowadząc zajęcia na studiach podyplomowych. Program szkolenia
- Specyfika pracy osób niosących pomoc, aspekty motywacji do wykonywania zawodu, uwarunkowania w sferze osobistych predyspozycji (charakterologicznej, osobowościowej), specyficzne cechy środowiska pracy.
- Zagadnienia kontekstu pracy:
- pomaganie i identyfikacja obciążeń w pracy osób świadczących pomoc:
- czynniki związane z osobami objętymi systemem pomocy
- Zjawisko nowych kierunków rozwoju osobowości i ich ograniczeń w kontekście aktywności zawodowej.
- Wypalenie, syndrom wyczerpania:
- wskaźniki wypalenia
- struktura czynników sprzyjających zespołom wypalenia
- etapy rozwoju wypalenia
- przejawy negatywnych zachowań interpersonalnych i zdrowotnych korelujących z wypaleniem pedagogów, psychologów, lekarzy i pracowników socjalnych
- kwestionariusz oceny zagrożenia wypaleniem MBI (Maslach Burnout Inventory)
- Kontakt i komunikacja jako techniki pośredniczące i narzędzia w sytuacji pomagania:
- granice psychologiczne, prawa uniwersalne i osobiste
- podstawy aktywnego słuchania, pozycje słuchania terapeutycznego (wg. J.Enrighta)
- pożądane wzorce językowe, podstawowe kompetencje komunikowania
- asertywność jako ważny aspekt komunikacyjny
- przekonywanie w relacji pomagania
- empatia a współczucie
- gry ratownicze (trójkąt Karpmana)
- Możliwości rozwoju:
- regulacja bliskości
- techniki “zatrzymywania” niepożądanych myśli
- możliwości osiągania dystansu wobec osób objętych pomocą
- potrzeba i obszary działania superwizji
- współpraca w kooterapii, wspólne decydowanie
- propozycje nagradzania siebie
- szkolenia, nowe przestrzenie kontaktu z osobami objętymi pomocą