Zaburzenia lękowe wieku rozwojowego – systemowe i interdyscyplinarne postępowanie w procesie pomagania
Prowadzący szkolenie dr n. med. Krzysztof SzwajcaSpecjalista psychiatra, psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ związany głównie z Zespołem Leczenia Domowego, który prowadzi terapię rodzinną na terenie domu pacjenta. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii, pełni też nadzór merytoryczny nad Centrum Psychoterapii Rodzin w Radomiu. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego). Charakter i zakres szkolenia Celem szkolenia jest: pogłębienie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie:
- rozpoznawania objawów zaburzeń emocjonalnych występujących u dzieci i młodzieży szkolnej
- diagnostyki różnicowej zaburzeń lękowych z uwzględnieniem charakterystyki rozwojowej i związanych z nią najczęstszych trudności w funkcjonowaniu
- diagnostyki i oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka i systemu (rodzinnego, szkolnego)
- Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie
- Diagnoza kliniczna zaburzeń lękowych w ujęciu rozwojowym
- Wywiad kliniczny jako narzędzie diagnostyczne
- Wskaźniki lęku w najczęściej stosowanych metodach diagnostycznych
- Rodzina jako system
- Funkcja objawów klinicznych: zaburzenia lękowe w kontekście rodzinnym, wtórne korzyści z choroby
- Zaburzenia lękowe w kontekście systemu społecznego (szkoła, placówki, grono rówieśnicze)
- Systemowe i interdyscyplinarne postępowanie w procesie pomagania