ONLINE – Metody pracy z dziećmi zmagającymi się z różnymi postaciami lęku oraz ich rodzinami
Szkolenie prowadzi:
mgr Joanna Bielecka
Jestem psychologiem, specjalistą w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży i certyfikowanym psychoterapeutą Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Na co dzień kieruję zespołem psychologów Poradni Zdrowia Psychicznego w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie. Od wielu lat prowadzę psychoterapię dzieci, młodzieży oraz ich rodzin. W pracy wykorzystuję podejście systemowe oraz psychodynamiczne. Dużą cześć mojej pracy stanowi terapia systemowa rodzin z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie będzie miało na celu przybliżenie metod pracy z dzieckiem lękowym i jego rodziną w nurcie systemowym. Omówione zostaną lęki pojawiające się normatywnie w rozwoju dziecka oraz rola rodziny w ich wygaszaniu. Zwrócimy uwagę na reakcje rodziny zmniejszające i nasilające lęki. Zastanowimy się wspólnie kiedy możemy mówić o lęku normatywnie pojawiającym się w rozwoju, a kiedy o zaburzeniach lękowych. Omówimy także psychodynamiczne teorie powstawania zaburzeń lękowych.Szczególną uwagę poświęcimy lękom separacyjnym, fobiom i zaburzeniom z lękiem uogólnionym. Zastanowimy się jak rozpoznawać sytuacje, kiedy lęk dziecka jest związany z doświadczaniem przez nie traumatycznych wydarzeń, w tym przemocy lub nadużyć. Zastanowimy się jak wtedy reagować.
Omówimy planowanie procesu terapeutycznego i miejsce rodzica w tym procesie. Odwołamy się do doświadczeń znanych światowych psychoterapeutów nurtu systemowego: prof. Petera Robera i prof. Arlene Vetere.
Forma zajęć
Szkolenie będzie składało się z wykładu, dyskusji w grupach, pracy nad opisami przypadków zarówno moich jak i jednym przypadkiem prof. Petera Robera.Program szkolenia
- Omówienie lęków normatywnych pojawiających się w rozwoju dziecka i odróżnienie ich od zaburzeń lękowych:
- omówienie lęków pojawiających się w rożnych okresach rozwojowych;
- analiza roli rodziców w uspokajaniu bądź eskalowaniu lęków dziecka;
- dyskusja na temat odróżniania lęków normatywnych i zaburzeń lękowych;
- przedstawienie mechanizmów powstawania zaburzeń lękowych w ujęciu psychodynamicznym.
- Najczęstsze zaburzenia lękowe:
- omówienie lęków separacyjnych, fobii i lęku uogólnionego;
- różnicowanie zaburzeń lękowych od lęku wywołanego traumatycznymi sytuacjami w tym przemocą lub nadużyciem;
- praca w grupach na opisach przypadków.
- Miejsce rodziny w terapii dziecka lękowego:
- przedstawienie metod pracy stosowanych przez prof. Arlene Vetere;
- analiza przypadku terapii dziecka lękowego prowadzonej przez prof. Petera Robera;
- omówienie różnych form włączania rodziny w terapię dziecka lękowego;
- dyskusja na temat trudności z którymi borykają się psychoterapeuci w praktyce;
- praca w grupach na opisach przypadków.
Termin szkolenia
7 czerwca 2025r.Jednodniowe szkolenie obejmuje 10 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
9.00 – 18.00Koszt szkolenia
490 PLN