PSYCHOTERAPIA POZYTYWNA „ POSITUM” – opis metody
dr n. med. Roman CiesielskiWstęp:
Psychoterapia pozytywna (PP) jest młodą, dynamicznie rozwijającą się modalnością terapeutyczną, której korzenie sięgają kultury Wschodu i Zachodu. Jej twórcą jest prof. Nosrat Peseszkian (1933-2010). Urodził się on w Iranie a mieszkał i prowadził działalność naukową i kliniczną w Niemczech. Specjalizował się w psychiatrii, neurologii oraz medycynie psychosomatycznej. Zyskał on sławę międzynarodowego wykładowcy, autora licznych publikacji oraz książek. Peseszkian odwiedził ponad 70 krajów, popularyzując rozwijaną przez siebie metodę terapii. O osobistej charyzmie N. Peseszkiana świadczyć mogą słowa Gaetano Benedetti cyt. ”Ktokolwiek osobiście doświadczył terapeutycznego entuzjazmu i optymizmu Peseszkiana zrozumie dlaczego stosowana przez niego metoda jest tak skuteczna w działaniu” W chwili obecnej już istnieje, na świecie ponad 30 instytutów, nauczających psychoterapii pozytywnej a nowe powstają obecnie w Australii i Chinach. PP uzyskała akredytację Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii, Światowej Rady Psychoterapii oraz Międzynarodowej Federacji Psychoterapii. Opisywana metoda jest podejściem krótkoterminowym, które integruje dorobek psychoterapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej oraz odwołuje się do humanistycznej wizji człowieka i jego doświadczeń transkulturowych. Czerpie ona również inspiracje z koncepcji salutogenezy Aarona Antoniewskiego.
Założenia teoretyczne:
źródłosłów pojęcia pozytywny wywodzi się od łacińskiego terminu ”positum”, który można tłumaczyć jako „to co posiadamy, to co jest nam dane”. W myśl założeń PP człowiek posiada w sobie nie tylko podatność na choroby ale również ukryte zasoby i naturalne zdolności. Podstawowe immanentne właściwości człowieka to potencjał do miłości i poznawania świata. Zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zdaniem Peseschkiana można interpretować jako nieświadome dążenie do osobistego rozwoju i równowagi psychicznej. PP przyjmuje, że człowieka konstytuują ciało, umysł, uczucia i dusza a celem terapii jest pobudzić drzemiące w nim naturalne mechanizmy uzdrawiające oraz odnaleźć równowagę życiową. Głównym zadaniem w terapii jest wspieranie pacjenta w proporcjonalnym rozwijaniu najważniejszych sfer życia oraz adekwatnego spożytkowania energii w czterech obszarach, opisanych poniżej.
Model Równowagi odnosi się do czterech sfer życia:
A. ciało | ||
D. fantazje | B. osiągnięcia | |
C. kontakt |
- „ja” – relacje z rodzicami, rodzeństwem, innymi ważnymi figurami oraz rówieśnikami
- „ty” – wzajemne relacje między rodzicami
- „my” – relacje między rodzicami a „światem zewnętrznym”
- „pierwotne my” – przekonania religijne, światopoglądy i filozofia rodziców
A. ciało („ucieczka w chorobę”) np. bóle głowy |
||
D. fantazje („ucieczka w fantazje) np. obsesje |
B. osiągnięcia („ucieczka poprzez działanie”) np. kompulsje |
|
C. kontakt (ucieczka do siebie lub od siebie) np. izolacja społeczna |
- przeformułowanie znaczenia objawów chorobowych (koncepcja salutogenezy i podejście transkulturowe)
- tworzenie sprzyjającego kontekstu terapeutycznego, służącego rozpoznaniu konfliktu podstawowego
- wspieranie pacjenta w rozwijaniu własnych skutecznych strategii rozwiązywania konfliktów
- Model Równowagi – Kwestionariusz
- Model Relacji Rodzinnych – Kwestionariusz
- Model Rozwiązywania Konfliktów
- Kwestionariusz Analizy Różnicowej
- Obserwacja i dystansowanie się – oznacza uważne słuchanie i obserwację, utrzymywanie neutralności oraz tworzenie nowych ram odniesienia dla zgłaszanych objawów (opowieści, historie, metafory transkulturowe).
- Inwentarz – na tym etapie pacjent rozpoznaje zróżnicowane i niezróżnicowane właściwości podstawowe i wtórne oraz okoliczności sprzyjające ich rozwojowi lub zahamowaniu rozwoju. Uświadamia sobie również własne, nieskuteczne strategie rozwiązywania konfliktów.
- Wsparcie sytuacyjne – służy motywowaniu do zmiany, rozpoznawaniu swoich zasobów i obszarów kompetencji i odwoływaniu się do wcześniejszych konstruktywnych doświadczeń.
- Werbalizacja – identyfikacja kluczowych konfliktów, ich ekspresja i werbalizacja oraz ich konfrontacja, rozwój użytecznych strategii rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów.
- Rozszerzenie celów – utrwalanie i wzmacnianie sytuacyjne wypracowanych strategii rozwiązywania problemów, adoptowanie Modelu Równowagi, budowanie autonomii oraz stopniowe zakończenie relacji terapeutycznej
- Positive Psychotherapy in Psychosomatics. N. Peseschkian .ISBN 1986
- Psychotherapy of Everyday Life. N. Peseschkian .ISBN 1986
- Oriental Stories as Tools in Psychotherapy. N. Peseschkian .ISBN 1982
- Positive Family Therapy. N. Peseschkian. Fischer Verlag GmbH 1980
- The inherently integrative approach of positive psychotherapy. Cope, Theo A. Journal of Psychotherapy Integration, Vol 20(2), Jun 2010, 203-250.
- The Effect of Supervision in Positive Psychotherapy Training. I. Kirillov. International Journal of Psychotherapy .2005, Vol 9 Num 2 s. 42-50
- Positive psychotherapy: effectiveness of an interdisciplinary approach. K. Tritt, T.H. Loew, M. Meyer, B. Werner, N. Peseschkian; Eur. J. Psychiat. vol. 13, n° 4, (231-241) 1999; vol. 13, n° 4, October/December, (231-241), 1999