Specyficzne formy pomocy dla dzieci młodszych i starszych
Ze względu na potrzeby związane z dynamicznym rozwojem dzieci powstała propozycja zajęć wszechstronnie wspomagających ich procesy uczenia się oraz rozwoju. Zawartość merytoryczna proponowanych spotkań jest realizowana w oparciu o autorskie programy prowadzących je terapeutów. Wykorzystują oni także specjalistyczne programy komputerowe oraz pomoce dydaktyczne skonstruowane przez innych psychologów i pedagogów praktyków, publikujących materiały służące terapii lub wspomaganiu rozwoju w danej dziedzinie.Proponowane zajęcia mają charakter spotkań indywidualnych lub polegają na pracy w zespołach 2-3 osobowych. Odbywają się raz w tygodniu i trwają pełną godzinę zegarową. W ramach prowadzonych spotkań z dziećmi, rodzice mogą nieodpłatnie korzystać z poradnictwa psychologicznego związanego z problematyką zajęć oraz celem konstruowania wskazań do pracy w domu, przedszkolu lub szkole. Zajęcia dla dzieci zdolnych, służące rozwijaniu globalnej sprawności procesów intelektualnych i myślenia twórczego
Ciekawość > Myślenie > Kreatywność
Aktualnie pojawia się wiele nowych tendencji w problematyce celów uczenia się. Obok realizowanego w szkole programu nauczania, istotne stają się procesy określające plastyczność i kreatywność myślenia. Cywilizacyjny wymóg roli edukacji skłania się ku promocji celowego wykorzystania własnego potencjału intelektualnego, a tym samym szukania nowatorskich rozwiązań.Mitem jest twierdzenie, że:
- umiejętności myślenia nie można się nauczyć
- myślenie to umiejętność, której nauczy szkoła
- sama inteligencja bez dodatkowej pracy może myślenie usprawnić
- Stymulowaniu ciekawości poznawczej
- Tworzeniu adekwatnych kryteriów selekcji informacji
- Kreowaniu i uwzględnianiu alternatywnych możliwości wyboru
- Formułowaniu hipotez, projektowaniu, decydowaniu o wyborze sposobu postępowania
- Rozwijaniu kompetencji abstrahowania, wnioskowania i dedukowania
- Rozwijaniu myślenia strategicznego
- Identyfikowanie oraz rozwijanie własnych atutów oraz aspiracji
- Definiowanie własnej roli w doskonaleniu otaczającej rzeczywistości
- Naukę współdziałania w grupie m.in. poprzez współtworzenie i przestrzeganie norm grupowych oraz skuteczne porozumiewanie się
- Kształtowanie swobody formułowania myśli
- Stymulowanie zaradności i przedsiębiorczości
Techniki skutecznego uczenia się.
Celem zajęć jest zmiana nastawień dziecka do nauki poprzez wzbudzanie motywacji do pracy, zwiększenie efektywności uczenia się, kształtowanie pozytywnego myślenia o własnych możliwościach oraz dostarczenie konkretnej wiedzy i technik usprawniających nabywanie wiedzy.Proponowane zajęcia poświęcone są uczeniu się:
- planowania i organizacji pracy
- realizowania stawianych sobie celów i zadań
- efektywnego poszukiwania i selekcjonowania informacji
- poszukiwania alternatywnych rozwiązań problemu
- posługiwania się nowymi źródłami informacji
- stosowania zdobytej wiedzy w praktyce
- technik szybkiego zapamiętywania
Słowo > Styl > Wypowiedź
Program zajęć został skonstruowany na podstawie zakresu wymagań programowych dla danego poziomu wieku oraz wskazań, jakie wynikają z kryteriów oceny testów kompetencji.Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, które:
- mają trudności z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych
- zachowaniem ciągłości logicznej wypowiedzi
- uogólnianiem i wnioskowaniem przeczytanych treści
Zajęcia dla dysortografików
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów, poświęcone są:- Utrwalaniu zasad pisowni i podstawowej wiedzy z zakresu gramatyki
- Treningowi nawykowego korzystania z utrwalonych zasad pisowni
- Poszerzeniu zakresu słownictwa
- Kształtowaniu pamięci bezpośredniej oraz bazy pamięci wzrokowej
- Podnoszeniu samooceny
Zajęcia dla dysgrafików oraz dyslektyków
Spotkania realizowane są w oparciu o wcześniejszą diagnozę specyficznych trudności, co stanowi podstawę opracowania zindywidualizowanych ćwiczeń.Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, które:
- Niechętnie rysują
- Niestarannie odwzorowują szlaczki, niestarannie piszą
- W piśmie opuszczają, dodają lub przestawiają litery
- Mylą litery o podobnym kształcie lub brzmieniu
- Nie nadążają za tempem dyktowania
- Napotykają trudności podczas czytania
- Czytają bez zrozumienia treści
Matematyka bez porażek
Przyczyna niepowodzeń szkolnych identyfikowana jest często z trudnościami w czytaniu ze zrozumieniem lub zaburzeniami poprawności pisania pod względem graficznym i ortograficznym.Jednak wiele dzieci mimo poprawnej ekspresji pisania oraz adekwatnych wypowiedzi na temat lektur, zgłasza brak umiejętności określanych jako – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Dzieci te mimo prawidłowego rozwoju funkcji intelektualnych oraz sprzyjających warunków uczenia się, nieprawidłowo posługują się strategiami w zakresie rozumowania arytmetycznego, popełniają liczne błędy podczas wykonywania operacji matematycznych.
Spotkania prowadzone są w oparciu o diagnozę specyficznych trudności w uczeniu się matematyki oraz ocenę poziomu wiedzy matematycznej w stosunku do kryterium normy wiekowej oraz wymogów dydaktycznych dla danej klasy.
Celem proponowanych zajęć jest wspomaganie edukacji matematycznej poprzez:
- Kształtowanie zdolności matematycznych
- Rozwijanie myślenia logiczno-operacyjnego i analitycznego
- Praktyczne ćwiczenia zastosowania wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów logiczno-matematycznych
- Utrwalanie pojęć i symboli matematycznych
- Podnoszenie zdolności koncentracji uwagi oraz kompetencji pamięci bezpośredniej
Spotkania kształtują:
- kompetencję koncentracji uwagi
- koordynację ruchową, świadomość własnego ciała i przestrzeni, sprawność manualną
- właściwe spostrzeganie i kategoryzowanie bodźców wzrokowych, słuchowych oraz dotykowych
- umiejętność bycia i działania w grupie
- umiejętność komunikacji słownej, zdolności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu
Spotkania odbywają się raz w tygodniu, w grupach 2-3 osobowych lub indywidualnie; trwają godzinę lekcyjną lub zegarową w zależności od możliwości percepcyjnych dziecka. Prowadzimy również konsultacje z pedagogami w dziecka macierzystym przedszkolu lub szkole, celem skorelowana pracy terapeutycznej. Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne
W zależności od rodzaju zaburzeń artykulacji, zajęcia realizowane są w formie spotkań indywidualnych lub w zespołach 2-3 osobowych. Każde dziecko z nieprawidłowościami w zakresie wymowy, przed rozpoczęciem zajęć korzysta bezpłatnie z diagnozy logopedycznej. Stanowi to podstawę do określenia specyfiki i indywidualizacji ćwiczeń.