Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne w zakresie wybranych zaburzeń wieku rozwojowego
Szkolenie prowadzi:
dr n. med. Krzysztof Szwajca
specjalista psychiatra, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. Pracownik naukowy Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii UJ CM, kieruje Zespołem Leczenia Domowego OKPDDiM Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Przewodniczący Zarządu Fundacji „Dom Terapii”.
Prowadzi kilkanaście grup superwizyjnych oraz superwizje indywidualne. Wiele lat kierował Oddziałem I Krakowskiego Instytutu Psychoterapii, wcześniej współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju.
Jest autorem i współautorem około 50 publikacji naukowych i ponad 200 wystąpień zjazdowych. Nauczyciel akademicki zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, pracy z traumą. Laureat nagrody im. W Moczulskiego PTP “za wybitne walory rozprawy doktorskiej”. Uczeń prof. Marii Orwid i członek założonego przez Nią zespołu specjalizującego się w pracy z odległymi następstwami traumy wojennej i z problematyką międzygeneracyjnego przekazu traumy.
Charakter i zakres szkolenia
Diagnostyka zaburzeń psychicznych wieku dziecięco-młodzieżowego nasuwa wiele trudności – współczesne klasyfikacje (ICD czy DSM), przy ich deklarowanej jasności i precyzji, niosą ze sobą szereg wątpliwości. Program szkolenia stworzony został z refleksją na temat rzeczywistego znaczenia diagnoz nozograficznych, ich konotacji dla specjalisty zajmującego się ochroną zdrowia, klienta i jego rodziny.
Szkolenie będzie próbowało odpowiedzieć na pytania w jakim stopniu wyodrębnione w systemie klasyfikacyjnym rozpoznania [zespół Aspergera, ADHD, RAD (reaktywne zaburzenia przywiązania), FAS (alkoholowy zespół płodowy), depresja, PTSD (zespół stresu pourazowego), zaburzenia zachowania, zaburzenia adaptacyjne, borderline] są zbieżne, w jaki sposób praktyka kliniczna potwierdza ich niezależny byt oraz w jakim zakresie diagnozy te implikują odrębność podejścia terapeutycznego.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie seminarium, wzbogaconego elementami pracy warsztatowej i audiowizualnej.
Program szkolenia
- Znaczenie diagnozy dla profesjonalistów, klienta dziecięco-młodzieżowego i jego rodziny.
- Diagnoza różnicowa – zespół Aspergera, ADHD, RAD, FAS, depresja, PTSD, zaburzenia zachowania, zaburzenia adaptacyjne, borderline:
- specyfika poszczególnych profili zaburzeń,
- kiedy możemy je rozpoznawać, kryteria diagnostyczne
- w jaki sposób wyjaśniać wątpliwości, diagnoza pogłębiona.
- Dobrodziejstwa i pułapki diagnozy – diagnoza jako narzędzie w konstruowaniu interwencji terapeutycznych.
- Plan terapeutyczny – leczenie i konstruowanie środowiska, w którym dobre funkcjonowanie klienta jest możliwe.
- Praktyczne implikacje wynikające z omówionej diagnozy, praktyczne aspekty oddziaływań pomocowych oraz terapii pacjentów z wyszczególnionymi wyżej rozpoznaniami klinicznymi.
- Studium przypadków.
- Grupa Balinta – superwizja grupowa procesów terapeutycznych.
Termin szkolenia
24, 25 września 2022
Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9:00 – 18.00
Niedziela 9:00 – 13.30
Koszt szkolenia
560 PLN