Pacjent z zespołem zaburzeń więzi i traumatyzującym doświadczeniem różnych nadużyć – postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne na etapie konsultacji oraz leczenia.
Szkolenie prowadzi:
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. Pracownik naukowy Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii UJ CM, kieruje Zespołem Leczenia Domowego OKPDDiM Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Przewodniczący Zarządu Fundacji „Dom Terapii”.
Prowadzi kilkanaście grup superwizyjnych oraz superwizje indywidualne. Wiele lat kierował Oddziałem I Krakowskiego Instytutu Psychoterapii, wcześniej współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju.
Jest autorem i współautorem około 50 publikacji naukowych i ponad 200 wystąpień zjazdowych. Nauczyciel akademicki zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, pracy z traumą. Laureat nagrody im. W Moczulskiego PTP “za wybitne walory rozprawy doktorskiej”. Uczeń prof. Marii Orwid i członek założonego przez Nią zespołu specjalizującego się w pracy z odległymi następstwami traumy wojennej i z problematyką międzygeneracyjnego przekazu traumy.
Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie ma na celu rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozowania obszarów problemowych u dzieci z traumami relacyjnymi oraz pracy z nimi. Poświęcone jest teoretycznym oraz praktycznym aspektom diagnozy i pracy terapeutycznej z klientami, którzy doświadczyli w dzieciństwie wielu deprywacji i krzywd, pracy z klientami z zaburzeniami przywiązania, z dysregulacją emocjonalną, pacjentami w oporze, nieufnymi, z którymi trudno jest nawiązać sojusz roboczy.
Forma zajęć
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej z elementami wykładowymi z ilustracją przykładów klinicznych.
Program szkolenia
- Trauma dziecięca – kwestie terminologiczne, dyskusja pojęć, diagnoza (zmiany w nowych systemach klasyfikacyjnych)
- Trauma typu I (jednorazowe, gwałtowne zdarzenie traumatyczne) a przewlekłe wewnątrzrodzinne urazy interpersonalne
- Kluczowa problematyka posttraumatyczna u dzieci: ponowne przeżywanie, dysocjacja, zaburzenia regulacji emocjonalnej, stosunek do ciała itd.
- Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) – dyskusja pojęć (typ hamowany RAD i niehamowany DAD),
- trudności koncepcyjne i diagnostyczne,
- Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne.
- Przywiązanie – znaczenie Wewnętrznych Modeli Operacyjnych
- przywiązanie zdezorganizowane,
- wpływ na regulację emocjonalną.
- Krzywdzenie (maltretowanie) małego dziecka:
- jak rozpoznać rodzinę krzywdzącą dziecko?,
- następstwa krzywdzenia (oprócz RAD).
- Trauma dziecięca a zdolność do mentalizowania.
- Funkcjonowanie społeczne dzieci doświadczających przewlekłych traum interpersonalnych.
- Trauma a zachowania agresywne i autoagresywne u dzieci i młodzieży.
- Trudności diagnostyczne u starszych dzieci i adolescentów
- błędy w diagnozie RAD a dzieci „psychopatyczne”
- Rokowania dotyczące dzieci z RAD i po doświadczeniach traumatycznych:
- RAD a zaburzenia psychiczne młodzieży i dorosłych,
- Czy dzieci z RAD będą miały zespół borderline?
- Jak funkcjonują po latach dzieci krzywdzone?
- Jak postępować z dziećmi z zaburzeniami przywiązania i poważną problematyką posttraumatyczną?
- dzieci z RAD w rodzinach adopcyjnych,
- metody terapeutyczne.
- Praca własna – superwizja grupowa.
Termin szkolenia
21, 22 maja 2022
Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Sobota 9:00 – 18.00
Niedziela 9:00 – 13.30
Koszt szkolenia
520 PLN