Zrozumieć dziecko z FASD – problematyka powszechnych trudności edukacyjnych i zaburzeń zachowania w kontekście diagnostyki i modeli terapii FASD.
Szkolenie prowadzi:
Teresa Jadczak-Szumiło
Jest doktorem w zakresie nauk społecznych – specjalizacja psychologia kliniczna. Ukończyła studia psychologiczne na SWPS w Warszawie i Pedagogikę na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej dzieci. Główne obszary zainteresowań zawodowych to praca z wczesną złożoną trauma dziecięcą. W te obszary wpisują się takie zdarzenia traumatyczne jak prenatalna ekspozycja na alkohol, wadliwa wczesna opieka i zmiany w zakresie stylu przywiązania czy wydarzenia traumatyczne w życiu małych dzieci. Prowadzi prywatną poradnię ITEM – Centrum Psychologiczne dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i ich rodzin. Prowadzi działalność edukacyjną w obszarach neurorozwoju i przywiązania. Jest autorem artykułów naukowych, publikacji książkowych w w/w tematach. Jest ekspertem PARPA w zakresie socjoterapii dzieci i FASD.
Charakter i zakres szkolenia
Zakres i obraz zaburzeń, jakie przejawiają dzieci po prenatalnej ekspozycji na alkohol jest zróżnicowany. Szczególnie trudno jest powiązać specyficzne trudności psychologiczne z uszkodzeniami poalkoholowymi, kiedy nie towarzyszą im inne problemy zdrowotne. Dziecko trafiające do psychologa z zaburzeniami zachowania lub trudnościami edukacyjnymi jest poddawane badaniom z wykorzystaniem podstawowych narzędzi. Diagnoza często jest błędna, co ma opłakane skutki dla dziecka. Dzieci te często uczą się w szkołach masowych bez żadnego wsparcia. Naturalne jest to, że nie mogą sprostać stawianym wymaganiom ponieważ ich rozwój jest zaburzony.
Dzieci z FASD mają uszkodzenia OUN owocujące trudnościami w rozumieniu sytuacji społecznych, oraz w zakresie rozwoju poznawczego. Spektrum zmian może być niewielkie lub bardzo rozległe. Brak pomocy często oznacza regres w zakresie rozwoju dziecka. Celem zajęć jest nauczenie rozumienia dzieci z tym zespołem i tego jak należy im pomagać.
Alkoholowy Zespół Płodowy to skomplikowane uszkodzenie OUN, które mimo że jest badane od 52 lat ciągle sprawia wiele kłopotu diagnostom i terapeutom.
Cele szkolenia:
- Zwrócenie uwagi na zależność pomiędzy uszkodzeniami OUN a funkcjonowaniem dzieci z FASD
- Zwrócenie uwagi na aspekty diagnozy różnicowej względem innych zaburzeń
- Omówienie problemów związanych z historią życia dzieci
- Edukacja w zakresie opieki i wychowania dzieci z FASD
- Zrozumienie potrzeb dzieci z FASD
Forma zajęć
Zajęcia będą prowadzone w formie wykładowej, seminaryjnej, warsztatowej.
Program szkolenia
Zagadnienia programowe szkolenia- Spectrum zaburzeń u dzieci po prenatalnej ekspozycji na alkohol od medycznych poprzez neuropsychologiczne do zaburzeń zachowania
- Trudności społeczne dzieci z FASD
- Trudności dzieci z FASD wynikające z uszkodzenia OUN i innych zaburzeń towarzyszących
- Diagnoza uszkodzeń poalkoholowych, od sygnałów ostrzegawczych do profesjonalnej diagnozy
- Diagnoza różnicowa względem ADHD, zaburzeń więzi, upośledzenia umysłowego. Proces diagnostyczny. Diagnoza bieżąca w procesie pracy z dzieckiem. Skutki diagnozy.
- Możliwości pomocy dziecku po prenatalnej ekspozycji na alkohol. Kolejność realizacji celów terapeutycznych. Poszukiwanie rozwiązań a akceptacja ograniczeń.
- Koncepcja powstawania FASD i epidemiologia w Polsce i na świecie
- Uszkodzenia u dzieci z FASD – OUN i inne wady wrodzone
- Diagnoza dzieci z FASD – cztery podejścia diagnostyczne
- Wynik diagnozy i co dalej?
- Funkcjonowanie dzieci z FASD
- Trudności dzieci z FASD a inne czynniki pogarszające zdrowie dzieci – ekspozycja na alkohol jako trauma
- FASD jako zaburzenie neurorozwojowe
- Model terapii dzieci z FASD
Omówienie Pierwszego kroku modelu terapii
Omówienie Drugiego kroku w terapii
Wspomaganie rozwoju dzieci z FASD – trzeci krok w terapii - Podsumowanie szkolenia i pytania.
Termin szkolenia
3,4,5 lutego 2023 r.
Trzydniowe szkolenie obejmuje 25godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Piątek 15:30 – 19:00
Sobota 9:00 – 19.00
Niedziela 9:00 – 19:00
Koszt szkolenia
680 PLN