Diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci
Prowadzący szkolenie:
mgr Izabela Banasikowska
Ukończyła Wydział Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: psychologia kliniczna dziecka), pięcioletnie studia doktoranckie na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz II Edycję Szkolenia w Terapii Poznawczo-Behawioralnej, zorganizowaną przez Oxford Cognitive Therapy Centre, Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej oraz Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Posiada Certyfikat Psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Od kilkunastu lat pracuje jako diagnosta i psychoterapeuta w różnych warszawskich ośrodkach terapeutyczno-diagnostycznych. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w pracy w szkole. Jest pod stałą superwizją certyfikowanych psychoterapeutów i superwizorów poznawczo-behawioralnych. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzinami.
Charakter i zakres szkolenia
Dzieciństwo kojarzy się ze szczęściem i beztroską, jednak w dzisiejszych czasach coraz większa liczba dzieci cierpi z powodu różnego typu lęków, począwszy od lęków separacyjnych, sennych koszmarów czy zaburzeń somatycznych o podłożu emocjonalnym, a skończywszy na tikach, kompulsjach, czy innych trudnościach, które czasem utrudniają czy wręcz uniemożliwiają chodzenie do szkoły.
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) jest najlepiej zbadanym empirycznie podejściem terapeutycznym w leczeniu lęków u dzieci. Podczas tego dwudniowego warsztatu zaprezentowany zostanie krótki przegląd CBT wraz z innowacyjnymi technikami terapii zabawą, wykorzystywanymi w celu zaangażowania, oceny i leczenia dzieci z lękiem. Interwencje będą dotyczyć podstawowych komponentów leczenia: psychoedukacji, relaksowania się, ekspresji emocji, restrukturyzacji poznawczej, ekspozycji i zapobiegania nawrotom.
Forma zajęć
Krótkie wprowadzenie teoretyczne, liczne ćwiczenia praktyczne, praca z wykorzystaniem własnych doświadczeń i przypadków dzieci przejawiających objawy lęku.
Program szkolenia
- Definicja i przejawy lęków u dzieci; „równanie lęku”
- Nowoczesne i dostosowane do dzieci sposoby kontroli objawów płynących z ciała
- Model poznawczo-behawioralny lęku: ogólny i specyficzne dla wybranych zaburzeń lękowych
- Typowe błędy poznawcze i radzenie sobie z nimi
- Metody behawioralne stosowane w terapii leków (np. metoda ekspozycji i zapobiegania reakcji)
- Trening umiejętności społecznych jako jedna z metod w leczeniu zaburzeń lękowych
- Rola rodziców w podtrzymywaniu objawów oraz w terapii
- Plan pracy i plan zapobiegania nawrotom
Termin szkolenia
8,9 czerwca 2019
Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Harmonogram godzinowy szkolenia:
Sobota 9:00 do 16:00
Niedziela 9:00 – 16:00
Koszt szkolenia
480 PLN