Psychoterapia poznawczo-behawioralna – skuteczne techniki pracy i interwencji stosowane w różnych obszarach zaburzeń
Szkolenie prowadzi
mgr Małgorzata Gontarek
Ukończyła pedagogikę na UW, posiada Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego wydawany przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB), jest członkiem (PTTPB) EABCT – European Association for Cognitive Behavioural Therapies. Jest jednym z 8 trenerów TZA – ART w Polsce, którzy posiadają certyfikat wydany przez autora metody prof. A. Goldsteina i wraz z innymi trenerami rozpowszechnia tę metodę pracy. Członek – założyciel Polskiego Towarzystwa EMDR. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia terapii indywidualnej i terapii par. Zajmuje się terapią depresji, lęku i uzależnień. Szereg lat była terapeutą w Fundacji Dzieci Niczyje. Jest założycielem i dyrektorem Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Warszawie. Posiada doświadczenie w prowadzeniu mediacji rodzinnych, z uwzględnieniem konfliktów pojawiających się w trakcie rozwodu, zwłaszcza gdy zagrożone jest dobro dziecka. Jest socjoterapeutką rekomendowaną przez PTP.
Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia będzie pogłębienie wiedzy i kształtowanie umiejętności stosowania podstawowych technik terapeutycznych i modeli poznawczych w prowadzeniu psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia.
Program szkolenia
Część I – Krótkie spojrzenie na terapię poznawczo-behawioralną
- Tło historyczne (od psychoanalizy, poprzez Ellisa i Becka do trzeciej fali CBT), dynamika rozwoju.
-
Podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej, czyli:
- jak aktywność poznawcza wpływa na zachowanie człowieka,
- treści i procesy poznawcze, które można modyfikować,
- główne aksjomaty, czyli o co chodzi w tej terapii.
- Model ABC Ellisa.
- Rozpoznawanie myśli automatycznych, przekonania pośredniczące, przekonania kluczowe.
- Zniekształcenia poznawcze.
- Przedstawienie badań nad skutecznością terapii.
Część II – Techniki terapeutyczne, modele poznawcze
- Cechy terapii poznawczo-behawioralnej: aktywna, dyrektywna.
- Konceptualizacja problemu w oparciu o: wywiad dotyczący rodziny, historię życia, badanie stanu psychicznego i inne.
- Znajomość ICD 10: krótkie spojrzenie na zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości.
- Interwencje: poznawcze i behawioralne.
-
Przykładowe techniki:
- monitoring nastoju
- alternatywne myślenie,
- ekspozycje wyobrażeniowe i na żywo,
- trening umiejętności,
- trening samokontroli,
- dekatastrofizacja,
- przekierowanie uwagi,
- relaksacja,
- EMDR – jako wykorzystanie ekspozycji wyobrażeniowej i desensytyzacji.
- Specyfika CBT u dzieci i młodzieży.
Termin szkolenia
16, 17, 18 lutego 2018
trzydniowe szkolenie obejmuje 24 godziny dydaktyczne.
Planowany harmonogram zajęć
Piątek – 15:00 – 19:00
Sobota – 9:00 – 18:00
Niedziela – 9:00 – 18:30
Koszt szkolenia
650 PLN