ONLINE – Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży– diagnoza i terapia w kontekście terapii CBT z elementami III fali (terapia schematów, Mindfullnes, terapia ACT)
Szkolenie prowadzi:
mgr Iwona Dąbrowska
Psycholog, pedagog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (certyfikat PTTPB nr 110) i superwizor terapii poznawczo-behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 107) Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu resocjalizacji. Aktywnie podnoszę swoje kwalifikacje poprzez udział w konferencjach naukowych i szkoleniach.Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży.
Specjalizuje się w:
- psychoterapii młodzieży i dorosłych (głównie zaburzenia lękowe, psychosomatyka),
- terapii zaburzeń emocjonalnych (m.in. zanieczyszczanie, moczenie nocne, tiki, mutyzm),
- terapii zaburzeń rozwojowych (m.in. autyzm, Zespół Aspergera),
- terapii zaburzeń zachowania (ADHD, ODD).
Od wielu lat uczy psychoterapii poznawczo-behawioralnej, obecnie w ośrodku Poza Schematami, Szkole Psychoterapii Crescentia o w Warszawie raz ośrodku terapii poznawczo-behawioralnej MENSANA w Krakowie. Jest autorką i współautorką wielu publikacji z zakresu psychologii dzieci i młodzieży.
Charakter i zakres szkolenia
Cele szkolenia:- poszerzenie wiedzy z zakresu zaburzeń somatyzacyjnych w wieku rozwojowym
- zrozumienie przyczyn zaburzeń somatyzacyjnych (wpływ czynników psychologicznych i społecznych na występowanie dolegliwości somatycznych)
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania zaburzeń somatyzacyjnych
- wypracowanie podstawowych umiejętności diagnozy różnicowej w celu odróżnienia somatyzacji od innych schorzeń
- planowanie pracy terapeutycznej
Forma zajęć
Krótki wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie materiału teoretycznego, modelowanie i ćwiczenie konkretnych technik terapeutycznych indywidualnie i w grupach, prezentacje multimedialne.Program szkolenia
Część teoretyczna warsztatu- Zaburzenia somatyzacyjne: definicja i sposób rozumienia (różnice między somatyzacją a chorobami organicznym, wpływ psychiki na dolegliwości somatyczne.
- Diagnoza, kryteria klasyfikacyjne wg DSM-5 oraz ICD-11.
- Biologia zjawiska – układ wegetatywny i jego pobudzenie (przyspieszenie akcji serca, poty, drżenie, biegunki).
- Etiologia zaburzeń somatyzacyjnych:
- czynniki genetyczne, psychologiczne prowadzące do somatyzacji,
- rola stresu,
- problemy emocjonalne i społeczne.
- Spektrum zaburzeń somatyzacyjnych (m.in. neurastenia/uporczywe zmęczenie, dzieci obawiające się być chorymi, moczące się/zanieczyszczanie się/lęki/cukrzyca/anoreksja/zaburzenia konweryjne i inne):
- specyfika objawów somatycznych,
- wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego/zawodowego na powstawanie i utrzymywanie się somatycznych dolegliwości.
- Samoświadomość w pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi.
- Samoakceptacja jako kluczowy aspekt w pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi.
- Terapia poznawczo-behawioralna:
- Techniki behawioralne stosowane w terapii zaburzenia.
- Terapia poznawcza.
- Ocena i ćwiczenia nasilenia zaburzenia.
- Omówienie dostępnych programów psychoterapii.
- Metody i techniki pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi – Planowanie terapii w ujęciu terapii poznawczo-behawioralnej z elementami III fali.
- Praca poznawcza:
- rozpoznawanie myśli, emocji, reakcji fizjologicznych, przekonań oraz sztywnych, dezadaptacyjnych schematów poznawczych
- praca nad czynnikami behawioralnymi,
- nauka regulacji afektu
- Kontrola objawów somatycznych.
- Techniki relaksacyjne i medytacyjne.
- Wtórne korzyści z choroby – jak pracować ze zjawiskiem.
- Rola rodziny w pracy z pacjentem.
Termin szkolenia
21,22 listopada 2026 r.Dwudniowa sesja obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć
Sobota 9 – 18.00Niedziela 9 -18.00
Koszt szkolenia
790 PLN