Oferta aktualnych szkoleń

ONLINE – Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży– diagnoza i terapia w kontekście terapii CBT z elementami III fali (terapia schematów, Mindfullnes, terapia ACT)

Szkolenie prowadzi:

mgr Iwona Dąbrowska

Psycholog, pedagog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (certyfikat PTTPB nr 110) i superwizor terapii poznawczo-behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 107) Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu resocjalizacji. Aktywnie podnoszę swoje kwalifikacje poprzez udział w konferencjach naukowych i szkoleniach.

Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży.

Specjalizuje się w:
  • psychoterapii młodzieży i dorosłych (głównie zaburzenia lękowe, psychosomatyka),
  • terapii zaburzeń emocjonalnych (m.in. zanieczyszczanie, moczenie nocne, tiki, mutyzm),
  • terapii zaburzeń rozwojowych (m.in. autyzm, Zespół Aspergera),
  • terapii zaburzeń zachowania (ADHD, ODD).
W pracy terapeutycznej opiera się głównie na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, terapii schematów, mindfulness, terapii ACT.

Od wielu lat uczy psychoterapii poznawczo-behawioralnej, obecnie w ośrodku Poza Schematami, Szkole Psychoterapii Crescentia o w Warszawie raz ośrodku terapii poznawczo-behawioralnej MENSANA w Krakowie. Jest autorką i współautorką wielu publikacji z zakresu psychologii dzieci i młodzieży.

Charakter i zakres szkolenia

Cele szkolenia:
  • poszerzenie wiedzy z zakresu zaburzeń somatyzacyjnych w wieku rozwojowym
  • zrozumienie przyczyn zaburzeń somatyzacyjnych (wpływ czynników psychologicznych i społecznych na występowanie dolegliwości somatycznych)
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania zaburzeń somatyzacyjnych
  • wypracowanie podstawowych umiejętności diagnozy różnicowej w celu odróżnienia somatyzacji od innych schorzeń
  • planowanie pracy terapeutycznej

Forma zajęć

Krótki wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie materiału teoretycznego, modelowanie i ćwiczenie konkretnych technik terapeutycznych indywidualnie i w grupach, prezentacje multimedialne.

Program szkolenia

Część teoretyczna warsztatu
  1. Zaburzenia somatyzacyjne: definicja i sposób rozumienia (różnice między somatyzacją a chorobami organicznym, wpływ psychiki na dolegliwości somatyczne.
  2. Diagnoza, kryteria klasyfikacyjne wg DSM-5 oraz ICD-11.
  3. Biologia zjawiska – układ wegetatywny i jego pobudzenie (przyspieszenie akcji serca, poty, drżenie, biegunki).
  4. Etiologia zaburzeń somatyzacyjnych:
    • czynniki genetyczne, psychologiczne prowadzące do somatyzacji,
    • rola stresu,
    • problemy emocjonalne i społeczne.
  5. Spektrum zaburzeń somatyzacyjnych (m.in. neurastenia/uporczywe zmęczenie, dzieci obawiające się być chorymi, moczące się/zanieczyszczanie się/lęki/cukrzyca/anoreksja/zaburzenia konweryjne i inne):
    • specyfika objawów somatycznych,
    • wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego/zawodowego na powstawanie i utrzymywanie się somatycznych dolegliwości.
  6. Samoświadomość w pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi.
  7. Samoakceptacja jako kluczowy aspekt w pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi.
  8. Terapia poznawczo-behawioralna:
    • Techniki behawioralne stosowane w terapii zaburzenia.
    • Terapia poznawcza.
Część praktyczna
  1. Ocena i ćwiczenia nasilenia zaburzenia.
  2. Omówienie dostępnych programów psychoterapii.
  3. Metody i techniki pracy z zaburzeniami psychosomatycznymi – Planowanie terapii w ujęciu terapii poznawczo-behawioralnej z elementami III fali.
    • Praca poznawcza:
      • rozpoznawanie myśli, emocji, reakcji fizjologicznych, przekonań oraz sztywnych, dezadaptacyjnych schematów poznawczych
      • praca nad czynnikami behawioralnymi,
      • nauka regulacji afektu
    • Kontrola objawów somatycznych.
    • Techniki relaksacyjne i medytacyjne.
    • Wtórne korzyści z choroby – jak pracować ze zjawiskiem.
    • Rola rodziny w pracy z pacjentem.
Przekazanie literatury.

Termin szkolenia

21,22 listopada 2026 r.
Dwudniowa sesja obejmuje 20 godzin dydaktycznych.

Planowany harmonogram zajęć

Sobota 9 – 18.00
Niedziela 9 -18.00

Koszt szkolenia

790 PLN