Oferta aktualnych szkoleń

ONLINE – Psychoterapia poznawczo-behawioralna – skuteczne techniki pracy i interwencji stosowane w różnych obszarach zaburzeń

Szkolenie prowadzi:

mgr Małgorzata Gontarek

Ukończyła pedagogikę na UW, posiada Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnej nr 136, jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Terapii EMDR
Jest jednym z 8 trenerów TZA – ART w Polsce, którzy posiadają certyfikat wydany przez autora metody prof. A. Goldsteina i wraz z innymi trenerami rozpowszechniła tę metodę pracy. Jest terapeutą EMDR (praca z traumą i nie tylko). Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia terapii indywidualnej i terapii par. Zajmuje się terapią depresji, lęku i uzależnień.
Szereg lat była terapeutą w Fundacji Dzieci Niczyje (aktualnie Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę).
Posiada certyfikaty: Towarzystwa Psychoprofilaktycznego (MAREK LICIŃSKI) w zakresie Profilaktyki Uzależnień, Psychoprofilaktyki i Socjoterapii; Terapii Akceptacji i Zaangażowania (KELLY WILSON); Terapii Schematu (JEFFREY YOUNG)
W 1998 r. od podstaw założyła i tworzyła Ośrodek Szkolno-Wychowawczy na warszawskich Bielanach (obecnie MOS nr 4), który wraz z Bursą nr 8 tworzył Zespół Placówek Opiekuńczo Wychowawczych. O utworzenie ZPOW zabiegała u ówczesnego kuratora oświaty Włodzimierza Paszyńskiego, który wydał decyzję o utworzeniu tej placówki.
Jako dyrektor prowadziła ZPOW w latach 1998- 2021, gdzie wdrażała do pracy z młodzieżą techniki poznawczo-behawioralne w tym Trening Zastępowania Agresji. Pierwsze szkolenie polskich trenerów odbyło się właśnie w tej placówce i było prowadzone przez uczniów prof. Goldsteina. Z tej grupy 8 osób otrzymało certyfikat trenera TZA wydany przez prof. Goldsteina. Ogólnopolska ewaluacja TZA również odbyła się w tej placówce, która gościła trenerów z całej Polski.
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy po kilku latach przekształcony został w Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 4. Z inicjatywy Małgorzaty Gontarek przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii powstało liceum ogólnokształcące.
MOS nr 4 wraz ze szkoła podstawową i liceum funkcjonuje do dziś na warszawskich bielanach przy Alei Reymonta 16.
Otworzyła Gabinet Psychoterapeutyczny Diada, w którym prowadzi terapię indywidualną i grupową.

Charakter i zakres szkolenia

Celem szkolenia będzie pogłębienie wiedzy i kształtowanie umiejętności stosowania podstawowych technik terapeutycznych i modeli poznawczych w prowadzeniu psychoterapii poznawczo-behawioralnej.

Forma zajęć

Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia.

Program szkolenia

Część I – Krótkie spojrzenie na terapię poznawczo-behawioralną
  1. Tło historyczne (od psychoanalizy, poprzez Ellisa i Becka do trzeciej fali CBT), dynamika rozwoju.
  2. Podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej, czyli:
    • jak aktywność poznawcza wpływa na zachowanie człowieka,
    • treści i procesy poznawcze, które można modyfikować,
    • główne aksjomaty, czyli o co chodzi w tej terapii.
  3. Model ABC Ellisa.
  4. Rozpoznawanie myśli automatycznych, przekonania pośredniczące, przekonania kluczowe.
  5. Zniekształcenia poznawcze.
  6. Przedstawienie badań nad skutecznością terapii.
Część II – Techniki terapeutyczne, modele poznawcze
  1. Cechy terapii poznawczo-behawioralnej: aktywna, dyrektywna.
  2. Konceptualizacja problemu w oparciu o: wywiad dotyczący rodziny, historię życia, badanie stanu psychicznego i inne.
  3. Znajomość ICD 10: krótkie spojrzenie na zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości.
  4. Interwencje: poznawcze i behawioralne.
  5. Przykładowe techniki:
    • monitoring nastoju
    • alternatywne myślenie,
    • ekspozycje wyobrażeniowe i na żywo,
    • trening umiejętności,
    • trening samokontroli,
    • dekatastrofizacja,
    • przekierowanie uwagi,
    • relaksacja.
  6. Specyfika CBT u dzieci i młodzieży.
  7. Termin szkolenia

    11, 12 kwietnia 2026r.
    Dwudniowe szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych.

    Planowany harmonogram zajęć:

    sobota 9.00 – 18.00
    niedziela 9:00 – 13.30

    Koszt szkolenia

    690 PLN