Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży w terapii poznawczo-behawioralnej – techniki pracy
Szkolenie prowadzi:
mgr Aleksandra Augustyn
Specjalista psycholog kliniczny, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (certyfikat PTTPB nr 348), superwizor- dydaktyk PTTPB (certyfikat nr 46), seksuolog. Pracownik III Kliniki Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.Przez wiele lat pracownik Poradni Psychiatrycznej dla Dzieci i Młodzieży w Instytucie Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka oraz Poradni Zdrowia Psychicznego w IV Klinice Psychiatrycznej w Szpitalu Bielańskim. Pracuje indywidualnie i grupowo, z dorosłymi, z parami, z młodzieżą oraz dziećmi, zarówno w obszarze diagnozy, jak i psychoterapii. Prowadzi warsztaty i wykłady z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej i seksuologii, a także superwizje indywidualne i grupowe w ramach Szkoły Psychoterapii Crescentia.
Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy na temat pracy terapeutycznej z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi wśród dzieci i młodzieży, jakimi są zaburzenia lękowe. Ważną częścią tej pracy jest właściwa diagnoza, dlatego zastanowimy się, jak prawidłowo różnicować poszczególne zaburzenia lękowe i jak radzić sobie ze współwystępowaniem objawów. Szkolenie ma za zadanie dostarczyć praktycznych umiejętności pracy z zaburzeniami lękowymi, a najskuteczniejszymi sposobami są przede wszystkim techniki wywodzące się z przebadanych naukowo modeli poznawczo-behawioralnych.Forma zajęć
Szkolenie będzie miało charakter wykładu, warsztatu i (jeśli będzie taka potrzeba) superwizji. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z przypadkami klinicznymi dotyczącymi omawianych zaburzeń, a także przećwiczenia zaprezentowanych technik w małych grupkach. Ponadto będą mieli szansę omówić swoje wątpliwości co pracy terapeutycznej z pacjentami dziecięco-młodzieżowymi doświadczającymi trudności związanych z lękiem.Program szkolenia
- Lęk w rozumieniu teorii poznawczo-behawioralnych.
- Zaburzenia lękowe: diagnoza różnicowa, współwystępowanie objawów, wykorzystanie diagnozy nozologicznej do pracy terapeutycznej.
- Rozwojowe i rodzinne aspekty lęku.
- Rekomendowane dla dzieci i młodzieży interwencje psychologiczne.
- Koncepcje zaburzeń lękowych: modele, charakterystyczne treści poznawcze
- lęku napadowego i agorafobii,
- fobii społecznej,
- lęku uogólnionego.
- Przykłady konkretnych terapii nastolatka/ dziecka z wykorzystaniem modeli:
- z napadami paniki z zastosowaniem eksperymentu behawioralnego,
- z fobią społeczną z zastosowaniem drabiny ekspozycji,
- z lękiem uogólnionym z zastosowaniem technik poznawczych do obniżenia poziomu zmartwiania
- Terapia z wykorzystaniem programów opisanych w podręcznikach.
- Superwizja pracy terapeutycznej uczestników szkolenia.
Kolejności wdrażania interwencji.
Możliwe trudności z włączaniem opiekunów do terapii.
Termin szkolenia
6, 7 grudnia 2025r.Dwudniowe szkolenie obejmuje 20 h dydaktycznych.
Koszt szkolenia
790 PLN