Oferta aktualnych szkoleń

Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży w terapii poznawczo-behawioralnej – techniki pracy

Szkolenie prowadzi:

mgr Aleksandra Augustyn

Specjalista psycholog kliniczny, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (certyfikat PTTPB nr 348), superwizor- dydaktyk PTTPB (certyfikat nr 46), seksuolog. Pracownik III Kliniki Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Przez wiele lat pracownik Poradni Psychiatrycznej dla Dzieci i Młodzieży w Instytucie Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka oraz Poradni Zdrowia Psychicznego w IV Klinice Psychiatrycznej w Szpitalu Bielańskim. Pracuje indywidualnie i grupowo, z dorosłymi, z parami, z młodzieżą oraz dziećmi, zarówno w obszarze diagnozy, jak i psychoterapii. Prowadzi warsztaty i wykłady z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej i seksuologii, a także superwizje indywidualne i grupowe w ramach Szkoły Psychoterapii Crescentia.

Charakter i zakres szkolenia

Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy na temat pracy terapeutycznej z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi wśród dzieci i młodzieży, jakimi są zaburzenia lękowe. Ważną częścią tej pracy jest właściwa diagnoza, dlatego zastanowimy się, jak prawidłowo różnicować poszczególne zaburzenia lękowe i jak radzić sobie ze współwystępowaniem objawów. Szkolenie ma za zadanie dostarczyć praktycznych umiejętności pracy z zaburzeniami lękowymi, a najskuteczniejszymi sposobami są przede wszystkim techniki wywodzące się z przebadanych naukowo modeli poznawczo-behawioralnych.

Forma zajęć

Szkolenie będzie miało charakter wykładu, warsztatu i (jeśli będzie taka potrzeba) superwizji. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z przypadkami klinicznymi dotyczącymi omawianych zaburzeń, a także przećwiczenia zaprezentowanych technik w małych grupkach. Ponadto będą mieli szansę omówić swoje wątpliwości co pracy terapeutycznej z pacjentami dziecięco-młodzieżowymi doświadczającymi trudności związanych z lękiem.

Program szkolenia

  1. Lęk w rozumieniu teorii poznawczo-behawioralnych.
  2. Zaburzenia lękowe: diagnoza różnicowa, współwystępowanie objawów, wykorzystanie diagnozy nozologicznej do pracy terapeutycznej.
  3. Rozwojowe i rodzinne aspekty lęku.
  4. Rekomendowane dla dzieci i młodzieży interwencje psychologiczne.
  5. Koncepcje zaburzeń lękowych: modele, charakterystyczne treści poznawcze
    • lęku napadowego i agorafobii,
    • fobii społecznej,
    • lęku uogólnionego.
  6. Przykłady konkretnych terapii nastolatka/ dziecka z wykorzystaniem modeli:
    • z napadami paniki z zastosowaniem eksperymentu behawioralnego,
    • z fobią społeczną z zastosowaniem drabiny ekspozycji,
    • z lękiem uogólnionym z zastosowaniem technik poznawczych do obniżenia poziomu zmartwiania

    Kolejności wdrażania interwencji.
    Możliwe trudności z włączaniem opiekunów do terapii.
  7. Terapia z wykorzystaniem programów opisanych w podręcznikach.
  8. Superwizja pracy terapeutycznej uczestników szkolenia.

Termin szkolenia

6, 7 grudnia 2025r.
Dwudniowe szkolenie obejmuje 20 h dydaktycznych.

Koszt szkolenia

790 PLN