Neuropsychologiczna diagnostyka i terapia zaburzeń funkcji językowych o typie afazji
Szkolenie prowadzi:
dr hab. n. med. Katarzyna Polanowska
Specjalista psychologii klinicznej w dziedzinie neuropsychologii klinicznej, pracownik naukowy i kierownik Pracowni Neuropsychologii Klinicznej II Kliniki Neurologicznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, a także wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i kursach teoretycznych do specjalizacji z zakresu psychologii klinicznej i neurologii, realizowanych w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. Zajmuje się diagnostyką i rehabilitacją osób z zaburzeniami poznawczo-behawioralnymi spowodowanymi uszkodzeniem mózgu oraz diagnostyką różnicową zaburzeń psychogennych o obrazie chorób neurologicznych. Jest autorką licznych publikacji naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz współautorką programów komputerowych do terapii afazji („Afa System”) i dysfunkcji wykonawczych („ExeSystem”). Prowadzi badania nad dynamiką zmian poznawczych w przebiegu chorób mózgowych, efektywnością rehabilitacji neuropsychologicznej z użyciem technik behawioralnych i poza-behawioralnych (m.in. neurostymulacyjnych) oraz wpływem leczenia neurochirurgicznego z zastosowaniem głębokiej stymulacji mózgu na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne operowanych osób.
Charakter i zakres szkolenia
Porozumiewanie się słowne jest jedną z najbardziej specyficznych ludzkich cech, dzięki której możemy dzielić się z innymi ludźmi naszymi myślami, potrzebami i odczuciami. Uszkodzenie struktur mózgowych, odpowiedzialnych za rozpoznawanie i pojmowanie mowy oraz zdolność tworzenia własnych wypowiedzi, może doprowadzić do poważnych zaburzeń komunikacyjnych zwanych afazją. Najczęstszą przyczyną afazji u osób dorosłych (które w przeszłości opanowały język) jest udar mózgu, ale może ją spowodować też inna choroba mózgowa. Zespoły afatyczne są bardzo zróżnicowanym pod względem typu i nasilenia objawów. Właściwe ich rozpoznawanie jest podstawą planowania terapii, która powinna być dostosowana do charakteru nabytych trudności językowych, uwzględniać indywidualne potrzeby i możliwości w zakresie korzystania z terapii oraz podlegać korektom wraz ze zmianami obrazu afazji i efektami wcześniej wprowadzonych interwencji.
Szkolenie pomoże uczestnikom zrozumieć mózgowe i poznawcze mechanizmy dysfunkcji językowych, ale przede wszystkim wyposaży ich w praktyczne sposoby diagnozowania afazji i różnicowania tego zespołu z innymi neurogennymi zaburzeniami komunikacji słownej. Będzie też źródłem szerokiej wiedzy z zakresu dynamiki zmian językowych, uwarunkowań terapii afazji oraz jej form i metod. Pokaże też to, na jakie czynniki należy zwracać uwagę przy stawianiu prognozy odnośnie do poprawy funkcjonalnej w różnych sytuacjach klinicznych i jak w tych sytuacjach powinno się rozmawiać z chorym i jego bliskimi na temat celów terapii.
Szkolenie adresowane jest do psychologów i logopedów (szczególnie osób chcących się kształcić w zakresie neuropsychologii i neurologopedii) oraz studentów ostatnich lat w/w kierunków.
Forma zajęć
Wykłady i zajęcia warsztatowe.
Program szkolenia
- Mózgowe uwarunkowania komunikacji słownej:
- neuronalny system zdolności językowych i funkcje poznawcze leżące u ich podstaw,
- współpraca systemu językowego ze strukturami odpowiedzialnymi za artykulacyjno-prozodyczne, emocjonalne i logiczne aspekty wypowiedzi,
- specyfika języka mówionego i pisanego w kontekście ich regulacji mózgowej.
- Nabyte zaburzenia językowe na przykładzie afazji poudarowej:
- typy błędów językowych,
- charakterystyka zespołów afatycznych z prezentacją przypadków klinicznych,
- afazja „korowe” a afazje „transkorowe”, „podkorowe” i rzadkie zespołu afatyczne,
- dynamiki poudarowych dysfunkcji językowych.
- Warianty językowe chorób neurozwyrodnieniowych:
- afazja pierwotnie postępująca i jej typy,
- afazja postępująca a zespół otępienny,
- deficyty językowe w przebiegu postępujących, pierwotnie nie-afatycznych zespołów zaburzeń poznawczych.
- Diagnostyka zaburzeń językowych:
- cele diagnostyki funkcji językowych i/lub funkcji mowy,
- znacznie typu i fazy choroby mózgu dla charakteru diagnostyki,
- metody testowe i/lub kliniczno-eksperymentalne,
- ocena języka mówionego i pisanego,
- rola poza-językowych sprawności poznawczych w diagnostyce afazji postępujących.
- Różnicowanie afazji z innymi neurogennymi zaburzeniami komunikacji słownej:
- różnicowanie afazji z czystą apraksją mowy,
- różnicowanie afazji z dyzartrią,
- przykłady nie-afatycznych dysfunkcji poznawczych, przypominających afazję.
- Drogi zdrowienia z afazji poudarowej:
- leczenie ostrej fazy udaru mózgu,
- spontaniczna poprawa językowa
(„neuroplastyczność kompensacyjna”), - poprawa językowa powiązana z terapią
(„neuroplastyczność zależna od doświadczenia”). - Techniki terapii afazji:
- rola etiologii i fazy uszkodzenia mózgowego,
- prognozy odnośnie do poprawy językowej,
- zasady i cele terapii,
- aktualne rekomendacje terapeutyczne,
- techniki restytucyjne, kompensacyjne, substytucyjne,
- metody behawioralne i poza-behawioralne,
- gotowe pomoce terapeutyczne,
- uwarunkowania efektywności terapii,
- Rola osób bliskich w procesie terapeutycznym.
Termin szkolenia
17,18,19 maja 2024r.
Trzydniowe szkolenie obejmuje 25 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć:
Piątek 15.00 – 19.00
Sobota 9.00 – 18.00
Niedziela 9.00 – 16.30
Koszt szkolenia
840 PLN