Zaburzenia nastroju u dzieci
Szkolenie prowadzi
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).
Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia będzie pogłębienie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie rozpoznawania objawów zaburzeń nastroju występujących u dzieci i młodzieży w kontekście zaburzeń nastroju u dorosłych. Omówiona zostanie diagnostyka zaburzeń nastroju z uwzględnieniem charakterystyki rozwojowej i związanych z nią najczęstszych trudności w funkcjonowaniu oraz stosowanie oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka i systemu rodzinnego.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia.
Program szkolenia
- Zaburzenia nastroju a wiek. Czym różni się depresja u młodzieży od depresji dziecięcej.
-
Czy dziecięce zburzenia nastroju mają coś wspólnego z zaburzeniami u osób dorosłych:
- rokowania związane z dziecięcymi zaburzeniami nastroju,
- wczesne prodromy problemów zdrowia psychicznego u dorosłych.
- Dziecięce ekwiwalenty manii u osób dorosłych – kontrowersyjne i ważne zagadnienie diagnostyczne.
-
Cierpienie dziecka a depresja:
- depresja dziecięca reakcją na krzywdzenie,
- depresja dziecięca reakcją na separację.
- Dziecięce pobudzenie, irytacja, niestałość, zachowania opozycyjne a depresja.
- Znaczenie rodziny – jak diagnozować kontekst rodzinny.
-
Podejście terapeutyczne:
- jakie oddziaływania są najbardziej skuteczne,
- integracja oddziaływań,
- znaczenie terapii indywidualnej dziecka,
- czy potrzebne są oddziaływania farmakologiczne.
- Znaczenie interwencji środowiskowych – jak wspierać/współtworzyć system wsparcia dla rodziny dziecka depresyjnego.
- Kwestie prawne i etyczne.