Rodzice czy dziecko – kto kogo przyprowadza na terapię – w poszukiwaniu zagubionej relacji
Prowadzący szkolenie dr n. med. Krzysztof SzwajcaSpecjalista psychiatra, psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego). Charakter i zakres szkolenia “Naiwne”, redukcjonistyczne rozumienie objawów prezentowanych przez klientów/pacjentów dziecięco – młodzieżowych, jest częstym błędem popełnianym przez profesjonalistów. Skutkuje podejmowaniem działań, które nie są skuteczne. Dopiero odsłonięcie kontekstów, szczególnie kontekstów rodzinnych, daje nam lepsze rozumienie i pozwala skuteczniej planować pomoc. Objawy prezentowane przez młodych ludzi są osadzone w życiu rodziny, uwikłane w problemy lojalności, bliskości, gry rodzinne. Często “zły”, sprawiający kłopoty adolescent, “poświęca” się dla rodziny. Szkolenie uczy wrażliwości na kontekst rodzinny, prezentuje metody diagnozy systemu rodzinnego i skutecznych interwencji rodzinnych. Podejmuje temat pracy z podsystemami rodzinnymi, przede wszystkim w sytuacji kiedy zza objawów psychopatologicznych prezentowanych przez dziecko wyłania się kryzys pary rodzicielskiej. Forma zajęć Szkolenie prowadzone będzie w formie seminarium, wzbogaconego elementami pracy warsztatowej, z prezentacją przypadków i możliwością grupowej superwizji procesów terapeutycznych. Program szkolenia
- Diagnoza systemu rodzinnego, wpływ kontekstu rodzinnego na prezentowane objawy u dziecka.
- Kontekstualne rozumienie objawów psychopatologicznych – cykl życia rodziny, relacje w diadzie rodzicielskiej, wiek dziecka.
- Konflikty lojalności, triangulacje jako czynniki powstawania zaburzeń emocjonalnych.
- Funkcja objawu dla rodziny. Gry rodzinne wokół objawu.
- Interwencje terapeutyczne, elementy terapii systemowej, genogramy.
- Przejście od terapii rodzinnej (dziecka) do terapii pary. Zmiana kontraktu.
- Konsultacje symulowanej rodziny z problemem.
- Studium przypadków