TZA i inne skuteczne techniki pracy i interwencji CBT stosowane w obszarach różnych zaburzeń
Szkolenie prowadzi:
mgr Małgorzata Gontarek
Ukończyła pedagogikę na UW, posiada Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego wydawany przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB), jest członkiem (PTTPB) EABCT – European Association for Cognitive Behavioural Therapies. Jest jednym z 8 trenerów TZA – ART w Polsce, którzy posiadają certyfikat wydany przez autora metody prof. A. Goldsteina i wraz z innymi trenerami rozpowszechnia tę metodę pracy. Członek – założyciel Polskiego Towarzystwa EMDR. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia terapii indywidualnej i terapii par. Zajmuje się terapią depresji, lęku i uzależnień. Szereg lat była terapeutą w Fundacji Dzieci Niczyje(obecnie Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę). Jest założycielem i dyrektorem Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Warszawie. Posiada doświadczenie w prowadzeniu mediacji rodzinnych, z uwzględnieniem konfliktów pojawiających się w trakcie rozwodu, zwłaszcza gdy zagrożone jest dobro dziecka. Jest socjoterapeutką rekomendowaną przez PTP.
Charakter i zakres szkolenia
Propozycja programowa skierowana jest do osób pracujących z dziećmi i młodzieżą wykazującą zaburzenia zachowania i emocji w przebiegu różnych zaburzeń klinicznych, zaniedbań środowiskowych oraz mechanizmów nieprawidłowo kształtującej się osobowości. Szkolenie przybliża postępowanie z pacjentem dziecięco-młodzieżowym w kontekście uwzględnienia społecznych, osobowościowych i pozaosobowościowych czynników warunkujących mechanizmy występowania zachowań agresywnych i przemocowych, zaburzeń nastroju i lękowych. Istotne miejsce w programie szkolenia zajmują także czynniki destrukcyjne i wspomagające skuteczne wzorce komunikacji w przebiegu osiągania zmiany w zakresie paradygmatu poznawczo-behawioralnego.
Forma zajęć
Szkolenie prowadzone będzie w formie pracy warsztatowej w małych podgrupach, bądź parach. Teoria zostanie zilustrowana przykładami z pracy klinicznej osoby prowadzącej zajęcia.
Program szkolenia
Część I – Krótkie spojrzenie na terapię poznawczo-behawioralną- Tło historyczne (od psychoanalizy, poprzez Ellisa i Becka do trzeciej fali CBT), dynamika rozwoju.
- Podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej, czyli:
- jak aktywność poznawcza wpływa na zachowanie człowieka,
- treści i procesy poznawcze, które można modyfikować,
- rozwój relacja, interakcja.
- Model ABC Ellisa.
- Rozpoznawanie myśli automatycznych, przekonania pośredniczące, przekonania kluczowe.
- Zniekształcenia poznawcze.
- Przedstawienie badań nad skutecznością terapii.
- Cechy terapii poznawczo-behawioralnej: aktywna, dyrektywna.
- Konceptualizacja problemu w oparciu o: wywiad dotyczący rodziny, historię życia, badanie stanu psychicznego i inne.
- Znajomość ICD 10: krótkie spojrzenie na zaburzenia zachowania, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości.
- Interwencje: poznawcze i behawioralne.
- Przykładowe techniki:
- monitoring nastoju
- alternatywne myślenie,
- ekspozycje wyobrażeniowe i na żywo,
- trening umiejętności,
- trening samokontroli,
- dekatastrofizacja,
- przekierowanie uwagi,
- relaksacja,
- TZA
- Specyfika CBT u dzieci i młodzieży.