Systemowe rozumienie rodziny – część I podstawowa
Patronat merytoryczny Krakowska Fundacja Rozwoju Psychoterapii Kierownik naukowy kursu dr hab. n. hum. Barbara Józefik Szkolenie prowadzą dr hab. n. hum. Barbara JózefikPsycholog kliniczny, psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Psychologicznego. Adiunkt habilitowany w Katedrze Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, kieruje Pracownią Psychologii i Psychoterapii Systemowej oraz Ambulatorium Terapii Rodzin Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży. Prof. nadzw. w Krakowskiej Akademii im A. Frycza Modrzewskiego. Współzałożycielka SNTR Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i jej aktualna przewodnicząca. Autorka szkoleń podyplomowych z zakresu terapii systemowej, narracyjnej, problematyki zaburzeń odżywiania, współautorka i kierownik programu przygotowującego do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty. Autorka i współautorka ponad 120 artykułów, referatów, rozdziałów w książkach, redaktorka i współredaktorka monografii dotyczących terapii rodzin, koncepcji przywiązania i zaburzeń odżywiania. Organizatorka wielu konferencji naukowych i warsztatów poświęconych problematyce psychoterapii, terapii rodzin oraz zaburzeń odżywiania.
mgr Ryszard Izdebski
Pedagog i psycholog kliniczny, psychoterapeuta i terapeuta rodzin. Posiada m.in. certyfikaty psychoterapeuty i superwizora SNP i SNTR Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Balintowskiego. Kierownik Zespołu Leczenia Domowego Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CM UJ. Dyrektor zarządzający placówek terapeutycznych w strukturze stowarzyszenia „SIEMACHA” oraz członek Zarządu Stowarzyszenia. Dyrektor Krakowskiej Fundacji Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid. Jest członkiem wielu krajowych i międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń psychoterapeutycznych. Uhonorowany nagrodą im. Aliny Margolis – Edelman.
mgr Wanda Szaszkiewicz
Psycholog kliniczny posiadający certyfikat psychoterapeuty i superwizora wydany przez SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz licencję psychoterapeuty PTP. Jest konsultantem woj. małopolskiego ds. psychologii klinicznej. Pracuje w Zespole Leczenia Domowego Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, a także w Centrum Psychoterapii. Jest kierownikiem jednego z oddziałów Krakowskiego Instytutu Psychoterapii. Poza psychoterapią i terapią rodzin prowadzi szkolenia i zajęcia dla studentów z tego zakresu. Powodowana ciekawością ludzi publikuje wywiady z psychoterapeutami w miesięczniku SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego „Psychoterapia”.
mgr Roma Ulasińska
Psycholog, psychoterapeuta i trener, konsultant zarządzania. Posiada specjalizację II stopnia w zakresie psychologii klinicznej i certyfikat psychoterapeuty oraz superwizora SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Pracuje w Ambulatorium Terapii Rodzin Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Krakowie, ma długoletnie doświadczenie w pracy psychoterapeutycznej, dydaktycznej i szkoleniowo-doradczej. Jest autorką i współautorką wielu publikacji, członkiem krajowych i międzynarodowych towarzystw naukowych.
mgr Małgorzata Wolska
Psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Zawodowo związana jest z Ambulatorium Terapii Rodzin Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CM UJ. Prowadzi szkolenia w Krakowskiej Fundacji Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid, gdzie pełni również funkcję wicedyrektora. Jest autorką oraz współautorką wielu publikacji z dziedziny psychoterapii dzieci i młodzieży, rodzin oraz psychoterapii zaburzeń odżywiania. Od 1995 roku pełni funkcję redaktora kwartalnika „Psychoterapia” wydawanego przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Charakter i zakres szkolenia Szkolenie poświęcone będzie nabywaniu wiedzy na temat funkcjonowania rodziny i terapii rodzinnej, umiejętności rozumienia problemu (symptomu) w kontekście systemu rodzinnego, zdobywaniu praktycznych umiejętności prowadzenia rozmowy z rodziną, rozumieniu i prowadzeniu procesu terapii rodzinnej.
Celem szkolenia jest nabycie praktycznej umiejętności prowadzenia konsultacji rodzinnej, reagowania na proces komunikacji zachodzący w czasie trwania sesji rodzinnej oraz osiągania porozumienia w relacji terapeutycznej. Forma zajęć Zajęcia w ramach części I prowadzone będą w formie seminarium, warsztatu oraz wykładu. Uwzględniają elementy pracy własnej (genogram), obserwacji sesji terapii rodzin i superwizji oraz analizę materiałów audiowizualnych.
Program obejmuje
Część edukacyjną – warsztaty i wykłady, w wymiarze 135 godzin edukacyjnych w ramach 8 comiesięcznych spotkań (z przerwą wakacyjną lipiec-sierpień), po 15 godzin edukacyjnych każde.
Zajęcia pracy własnej – 3 terminy. Program szkolenia I Podstawy systemowego rozumienia rodziny i terapii rodzin. Klasyczne szkoły terapii rodzin
- Ogólna teoria systemów. Systemowe rozumienie rodziny – zajęcia prowadzi dr hab. n. hum. Barbara Józefik
- rodzina jako system naturalny – koncepcja Murraya Bowena;
- genogram jako narzędzie projekcyjne;.
- konstrukcja i interpretacja genogram;
- cykl życia rodzinnego;
- koncepcja mitu rodzinnego A. Fereiry.
- Podejście transgeneracyjne – zajęcia prowadzi mgr Małgorzata Wolska
- koncepcja ukrytych lojalności Ivana Boszormenyi-Nagy’ego;
- koncepcja nieukończonej żałoby Normana Paula;
- kazuistyka – analiza sesji rodzinnej na podstawie nagrań audiowizualnych.
- Podejście strukturalne – zajęcia prowadzi mgr Roma Ulasińska
- Przedstawiciele, podstawowe pojęcia;
- zasady prowadzenia terapii;
- kazuistyka – analiza sesji rodzinnej na podstawie nagrań audiowizualnych;
- pierwsze spotkanie z rodziną – rodzina symulowana.
- Komunikacja w rodzinie – zajęcia prowadzi mgr Ryszard Izdebski
- przedstawiciele podejścia komunikacyjnego, podstawowe pojęcia;
- zasady prowadzenia terapii;
- kazuistyka – analiza sesji rodzinnej na podstawie nagrań audiowizualnych;
- praca z kamerą – nagrywanie pracy własnej (rodzina symulowana) – analiza nagrań.
- Podejście strategiczne – zajęcia prowadzi dr hab. n. hum. Barbara Józefik
- przedstawiciele, podstawowe pojęcia;
- zasady prowadzenia terapii;
- Szkoła mediolańska – przedstawiciele, rozwój podejścia.
- Pierwszy wywiad z rodziną – zajęcia prowadzi mgr Roma Ulasińska
- technika pytań cyrkularnych;
- kazuistyka – analiza sesji rodzinnej na podstawie nagrań audiowizualnych.
II Współczesne modele terapii rodzin
- Postmodernizm; konstrukcjonizm społeczny – zajęcia prowadzi dr hab. n. hum. Barbara Józefik
- Konsultacja systemowa; team reflektujący – zajęcia prowadzi mgr Wanda Szaszkiewicz
III Praca własna – analiza genogramu rodziny pochodzenia Warsztat 9, 10, 11
- Genogramy – praca własna (w dwóch podgrupach).
- Terapia narracyjna. Podsumowanie I części szkolenia.