Archiwum szkoleń


Diagnoza kształtującej się osobowości dziecka – zasoby, kierunki i zagrożenia rozwoju w oparciu o wyniki testu CAT i innych testów projekcyjnych

Szkolenie prowadzi dr n. hum. Maria Kujawa

Psycholog, specjalista w zakresie psychologii rozwojowo-wychowawczej oraz psychologii klinicznej. Długoletnia praca naukowo-dydaktyczna w Instytucie Psychologii UJ w Zakładzie Psychologii Rozwojowo-Wychowawczej im. S. Szumana. Prezes Stowarzyszenia Psychologów Sądowych, z praktyką w zakresie diagnozy dla potrzeb sądu.Swoje doświadczenie zawodowe pogłębiała w ośrodkach terapeutycznych w Holandii i Włoszech. Prowadzi badania nad czynnikami i mechanizmami kształtującymi i zaburzającymi rozwój osobowości w dzieciństwie, interesuje się możliwościami twórczej adaptacji dziecka do świata dorosłych, problematyką ciekawości dziecięcej oraz samorealizacją kobiet i mężczyzn w małżeństwie. Zgromadziła szerokie doświadczenia dotyczące diagnozowania osobowości dziecięcej, terapii zaburzeń rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, jak również sposobów pracy z rodzicami oraz wychowawcami. Trener metody terapeutycznej VHT, wspomagającej rozwój prawidłowych relacji w rodzinie. Charakter i zakres szkolenia Szkolenie poświęcone będzie przedstawieniu diagnostyki zasobów rozwojowych, kierunków rozwoju, jak również nieprawidłowości w obszarze kształtującej się osobowości dziecięcej z uwzględnianiem istotnych dla niej zagrożeń. Program obejmuje analizę przypadków z pracy klinicznej osoby prowadzącej szkolenie. Uczestnicy będą mieli możliwość kształtowania i doskonalenia umiejętności w zakresie tworzenia hipotez diagnostycznych na poszczególnych etapach procesu diagnozowania. Uwrażliwieni zostaną na możliwe błędy diagnostyczne. Przedmiotem analizy będą szczegółowe hipotezy stawiane przede wszystkim w oparciu o dane z testu CAT. Interpretacja tego testu prowadzona będzie z perspektywy poznawczo- rozwojowej z zachowaniem podstawowych propozycji Bellaka. Forma zajęć Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, wzbogacony o przykłady z pracy diagnostycznej osoby prowadzącej zajęcia. Program szkolenia
  1. Podstawowa wiedza o specyfice projekcji dziecięcej w metodzie CAT:
    • pojęcie trzonu i cech osobowości dziecięcej;
    • pojęcie ego /ego w teorii Bellaka/;
    • czynniki i mechanizmy kształtujące i zaburzające osobowość dziecięcą.
  2. Analiza CAT – podejście poznawczo-rozwojowe z wykorzystaniem teorii L.Bellaka:
    • zasoby rozwojowe;
    • zaufanie do świata i siebie;
    • koncepcja świata;
    • adaptacyjność mechanizmów obronnych;
    • integracja ego;
    • zagrożenie dla rozwoju.
  3. Etapy diagnozowania – główna hipoteza diagnostyczna:
    • podstawy jej stawiania;
    • szczegółowe hipotezy diagnostyczne.
  4. Podstawowe błędy diagnostyczne pierwszego etapu diagnozowania.
  5. Hipotezy oparte o wywiad z dzieckiem – możliwości i ograniczeniawynikające z:
    • wieku dziecka;
    • zasobu słownictwa;
    • rozwojumowy spontanicznej;
    • ilorazu inteligencji;
    • kontekstu sytuacyjnego i innych zmiennych.
  6. Hipotezy stawiane na podstawie wyników kwestionariusza klinicznego „Zwierzyniec” (w zależności od możliwości czasowych, tempa pracy grupy) ,doświadczenia słuchaczy )
  7. Błędy diagnostyczne nie uwzględnione wcześniej.
  8. Kontekstualne uwarunkowania diagnozy – znaczenie różnych kontekstów rozwojowych.
  9. Zasady integracji wszystkich danych.
  10. Diagnoza jako wynik procesu diagnostycznego.